- AmberK25 november 2021 om 16:39
Ik ben een vrouw van 64 jaar, lengte 165 cm, gewicht 48 kg, vegetariƫr.
3 weken terug positief getest op corona. Na 2 weken ziekzijn restklachten: duizeligheid/misselijkheid, wazig zien (ben brildragend, cilinder, 1 oog opeens veel slechter), heel koude handen en voeten, spierpijn.
Op 22-11-2021 bloedmeting:
CKD-EPI,eGFR = 86;
Creatine = 65;
Ferretine = 39;
Hemoglobine = 7,9
M.C.V. = 101.
Over de laatste waarde maak ik mij zorgen. Mijn huisarts vindt 101 binnen de normale waarden 80-100 vallen.
Vindt u dat ook? Geen aanwijzingen m.b.t. mijn restklachten? Geen verdere actie nodig?Alvast mijn dank voor uw antwoord.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
25 november 2021 om 16:47Als 100 de bovenwaarde is dan is 101 een te verwaarlozen verhoging
ReagerenAmberK25 november 2021 om 19:14Als ik het goed heb, is een verhoogde M.C.V een vorm van bloedarmoede, wat mijn duizeligheid mogelijk zou kunnen verklaren.
Reageren
Uw antwoord voelt niet heel bevredigend. Ik snap dat het er net boven zit, maar de grenzen zijn toch niet voor niets bepaald, lijkt mij.John (moderator)
25 november 2021 om 19:27Dat klopt. De bovengrens is er niet voor niets. Het zijn waarden waar een gemiddelde voor is bepaald. Maar heilig zijn die niet. En dan kunnen er ook nog wel eens afwijkingen per LAB zijn in bloedwaarden. Maar met een afwijking van 1% ga je niet meteen klachten krijgen. Dan moet de verhoging toch wezenlijk meer zijn. Een bloedarmoede die gekenmerkt wordt door een te hoog MCC, wordt in de regel veroorzaakt door een B12 of Foliumzuur tekort.
ReagerenJohn (moderator)
25 november 2021 om 19:27