- Nesa10 juli 2024 om 08:52
Hey Marjet,
Ik heb die van mij gisteren laten verwijderen en kwam meteen weer een soort van op adem, alsof niet alleen mijn hoofd maar ook mijn lichaam erg opgelucht waren. Nooit heb ik ergens ooit spijt van gehad behalve van de mirena. Een breed scala aan klachten al vanaf het eerste weekend na plaatsing. Ergste klachten waren MEGA veel stress, zelfmoordgedachten (2x op 113 gezeten in 9mnd tijd). Geen zin in sociale gelegenheden. Daarnaast, extreme haaruitval 😡😡. Dat is dan nog lang niet alles. Ik zit nu 2 weken aan de pil en voel me veel beter(ja tegelijk met spiraal ,maar die is er nu dus uit). Sterkte allemaal ❤️Nesa10 juli 2024 om 08:54Hey Marjet,
Reageren
Ik heb die van mij gisteren laten verwijderen en kwam meteen weer een soort van op adem, alsof niet alleen mijn hoofd maar ook mijn lichaam erg opgelucht waren. (Zie bericht op volgende pagina)Nathalie18 september 2024 om 22:35En hoe gaat het nu? Ik heb na 5 mnd ineens onverklaarbare hoofdpijn en voel me nou ook niet echt lichamelijk ‘bevrijd’ na het verwijderen
ReagerenNesa7 oktober 2024 om 23:17Hey Nathalie, het gaat nu iets beter, maar ik merk wel een mirena crash. Ik heb doorbraakbloedingen door mijn nieuwe pil heen en ik word soms heel lang heel boos op iemand kan daar heel lang over piekeren. Verder zijn de heftige stress klachten wel weg! Ik kan weer ontspannen dat wel! Ik heb verder geen lichamelijke klachten meer, mijn haar lijkt ook iets beter te gaan .
ReagerenCardm2 januari 2025 om 17:29Ik sukkel al 2 jaar met non stop menstruatie.
Reageren
Alles begon met het melden dat ik zware bloedingen had met dikke klonters tot gevolg en om het uur moest verschonen. Gelukkige duurde dit 3 dagen. Ik dacht dat dit normaal was tot ik bij een nieuwe gynaecoloog ging ten rade.
Volgens gynaecoloog waren die heftige bloedingen met klonters niet normaal.
Dus zijn we gestart met behandelingen en werd er de mini pil voorgeschreven maar hierop reageerde ik heel slecht m.a.w. depressieve klachten tot gevolg en oogklachten.
Dus mini pil was geen optie.
Nadien werd er een operatie uitgevoerd waar het baarmoederslijmvlies werd uitgeschraapt. Deze behandeling had ook geen resultaat op de hevige bloedingen.
Dus volgde optie was het plaatsen van een spiraal. Sinds de plaatsing van het spiraal waren de heftige bloedingen voorbij maar had ik elke dag bloedverlies.
We zijn nu een jaar en half verder en men ging de baarmoeder verwijderen maar nu ik in de perimenopause bevindt wilt men deze operatie ook niet meer doen.
Morgen wordt de Mirena spiraal verwijderd en hoop ik dat er geen dagelijkse bloedingen meer zullen zijn. Liever 3 dagen hevige menstruatie dan elke dag bloedverlies.
Hopelijk wordt ik snel weer beter want dit duurt nu ondertussen al 3 jaar.Bloemetje16 oktober 2025 om 23:50Hoe heb je dit onder controle gekregen? Ik heb precies hetzelfde nu
ReagerenBloemetje16 oktober 2025 om 23:52Hoe heb je dit onder controle gekregen? Ik heb precies hetzelfde. Erg benauwd. Pijn, niet durven slapen. Rare gedachtes..
ReagerenEm10 november 2025 om 17:51Al een oud topic zie ik, maar recent nog een reactie.
Reageren
Ik kwam hier terecht na mijn zoektocht over mijn klachten.
Ik ben 52, en voelde me al een tijd zo wazig/mistig en een soort.van depressief en lusteloos. Gewoon niet mijzelf. Zoiets gaat geleidelijk, dus het duurde even voor ik doorhad dat ik langzaamaan mijzelf niet meer was. Tot ik las over de overgang en hormoontherapie. Naar de huisarts en kreeg Lenzetto (oestrogeen) en Duphaston (progesteron). Binnen een week was de mist opgetrokken en realiseerde ik mij hoe lang ik mijzelf al niet was geweest. Maar de huisarts zag ook dat ik inmiddels al 11 jaar de Mirena spiraal had. Die mocht er ook wel uit dus. Deze werd ongeveer twee weken nadat ik met de hormonen begonnen was verwijderd . Dit ging vrij makkelijk en pijnloos. Maar na enkele dagen begon ik ineens vreselijk heftig te bloeden. Inclusief stolsels. Net zo heftig als na mijn twee bevallingen. En ik was denk ik al een jaar ofzo niet meer ingesteld geweest (dat was ik daarvoor wel gewoon tijdens de Mirena). En nu heb ik ook sinds enkele dagen extreme rugpijn.
Ik zocht online naar een eventueel verband en kwam hier uit.
Misschien dat iemand iets herkent in mijn verhaal.
De huisarts zegt over het bloeden dat dit op zich wel normaal is en even kan duren. Ik hoop maar dat het eenmalig is en snel stopt.Esmee12 november 2025 om 22:11Het bloeden herken ik niet, alleen de eerste 2 dagen maar de rugpijn en buikpijn en vage krampen houden aan helaas, een dikke week al. Ik heb dezelfde leeftijd als jij en het herstel duurt langer as je al in de menopauze zit of bijna zit. Zo heftig bloeden zou ik toch even na laten kijken. Kan ook een poliep zijn die beschadigd is geraakt bijvoorbeeld. In ieder geval voelt het als een hele ingreep met lang herstel.
ReagerenEsmee12 november 2025 om 22:15Ik lees nu dat je met hormonen bent begonnen; deze heb ik 6 maanden gebruikt tegen overgangsklachten en daar ging ik hevig van bloeden een aantal maanden weer in een soort cyclus. Dat was niet abnormaal heb ik me laten vertellen. Ik denk dat je lichaam even stevig van slag is.
ReagerenKirsten7 december 2025 om 23:54Hoi hoi, ik heb m’n kyleena spiraal 3 maanden geleden na 1 jaar laten verwijderen. Een week na het verwijderen had ik een enorme diep en was ik heel emotioneel. Sinds die week slaap ik erg licht. Het gekke is dat ik overdag best stabiel ben emotioneel gezien. Met andere woorden, ik ‘voel’ veel minder en emoties als verdriet heb ik nauwelijks. Wel ben ik een beetje paniekerig als ik erg moe ben. Omdat ik m hormoonwaarden wil laten testen ivm eej eventuele vervroegde overgang, gebruik ik nu dus al 3 maanden geen anticonceptie. Herkent iemand zich erin, zich erg vlak voelen sinds er geen anticonceptie gebruikt wordt?
ReagerenSuus13 januari 2026 om 17:09Ik heb sinds een week geleden mijn mirena spiraal laten verwijderen. Ik had de eerste dagen hevige bloedingen en verandering van de ontlasting. Daarnaast dacht ik dat ik een blaasontsteking kreeg maar de huisarts zei dat het irritatie was van de hormoonverandering. Heb meerdere dagen last gehad van pijn bij het plassen maar dan alleen einde van de middag en begin avond. Het was in het weekend even weg maar nu begint de blaaspijn weer terug te komen.
ReagerenAn15 april 2026 om 20:55Al meer dan 20 jaar heb ik een Mirena- spiraal, uiteraard als anticonceptie, maar de grootste reden is dat ik me er mentaal goed en stabiel bij voel. Het heeft me de overgang doorgebracht zonder al teveel klachten. Ik ben nu 55 jaar.
Ik heb het 4 weken geleden laten verwijderen, omdat ik de overgang al voorbij was, maar volgende week laat ik een nieuwe zetten. Want de terugkeer van de negatieve emoties, de paniekaanvallen en mijn reactie op stress, waren te heftig. Ik had dit niet verwacht.
Ik ben 20 jaar lang erg tevreden geweest over Mirena, geen tot weinig bloedingen gehad. Ik wens dit iedereen toe.
ReagerenRoos25 april 2026 om 08:34Ik herken mij enorm in het verhaal van “Lynnkol”, vooral het allergie gedeelte. Ik heb sinds mijn 15e een spiraal gehad (ben nu 27 jaar). Paar weken terug is mijn spiraal eruitgehaald. Mijn hersenmist, down-gevoelens en angsten zijn eigenlijk juist weg dus dat is heel fijn, maar ik heb wel allemaal nieuwe vage klachten. Opeens is mijn neus al weken vol, heel veel niezen en kriebelhoest dus denk dat ik hooikoorts heb ontwikkel, terwijl ik daar nooit eerder last van heb gehad. Overdag na het lopen van een trap ben ik gewoon uitgeput… bizar.
En nu tijdens mijn ongesteld (helaas bloed ik weer zo extreem als voor mijn spiraal) heb ik mega intense dromen. Ze zijn heel lang, gedetailleerd, heel raar en kan ze in grote lijnen onthouden. Laatste x dat ik zo intens (of überhaupt heb gedroomd) was heel lang geleden. Dus dit is ook vrij vreemd. Maar het meest gekke vind ik die allergische verschijnselen… mijn theorie is dat mirena altijd alles heeft onderdrukt: mijn gevoel, mijn libido, mijn rationele manier van denken (nu vrijwel angstvrij en kan veel rustiger maar dingen kijken zonder te stressen).
Benieuwd of anderen zich herkennen in mijn verhaal.
ReagerenAstrid14 mei 2026 om 13:06@An: eindelijk het verhaal waar ik naar zocht! Ik ben de overgang door, heb begin januari de Mirena laten verwijderen en sindsdien is het leven een drama. Ja, er spelen de nodige dingen maar ik ben mezelf totaal kwijt. Paniekaanvallen, diepe somberte, nul eetlust. Sinds een aantal maanden begonnen met HST maar de huisarts heeft de verkeerde voorgeschreven waardoor de klachten juist verergerden. Ik overweeg heel erg om weer een nieuwe spiraal te laten zetten. Mocht je dit nog lezen, ben ik erg benieuwd hoe het nu een maand later met je gaat.
Reageren