- Lisa14 februari 2023 om 13:37
Inderdaad meerdere malen bloed laten prikken de afgelopen weken. Problemen met gal en lever.
Waardes veel te hoog, maar zijn aan het dalen.Het is, of lijkt een soort puzzel, en ik wil weten wat er aan de hand is.
Kunnen meerdere dingen zijn.C-reactive proteïne (CRP)
CRP : Groter dan > 3,0 mg/l: Hoog risico op het ontwikkelen van een hart- en/of vaatziekte.
Mijn waarde 8,4 mg/lBezinking juist weer laag.
Vandaar dat ik me wat druk maak over het hart. (zit ook in de familie)
Wat ik ook eng vind is de uitslag van international normalised ratio (PT-INR)
Deze is bij mij ook erg laag, 0,95-Een lage INR betekent dat de antistollingsdosis van de patiënt te laag is en dat hun bloed te snel stolt, waardoor ze risico lopen op een bloedstolsel .
-Een INR van 1,9 of lager wordt in verband gebracht met bijna een verdubbeling van het risico op trombose in vergelijking met een INR binnen het therapeutische bereik
Uiteraard ga ik het met de huisarts bespreken, maar het is allemaal nogal veel, en ik kan niet verwachten dat zij er net zo mee bezig kan zijn als ik.
Wellicht hebben mensen hier ervaringen met dezelfde soort bloedwaardes, denk dat we allemaal een beetje opzoek zijn naar het “weet iemand hier meer van” etc.
Ik zit nog middenin mijn puzzel, misschien heeft een ander hem al uitgepuzzelt en kan een beetje helpen mij in een bepaalde richting te zoeken of iets.
Alias14 februari 2023 om 14:22Ik heb jammer genoeg ervaring met trombose. Gebruik je nu bloedverdunners?
Een waarde rond 1 is normaal. >3 is een probleem. En bij bloedverdunners willen ze ‘m onder de 2 houden. Ik denk dat jouw waarde dan juist wijst op een gewone situatie.
Ik heb overigens zeer ernstige trombose gehad met een ok INR ratio (rond 1). Trombocyten waren dan wel (iets) verhoogd.
CRP heb ik weinig verstand van. Was dat met een erg hoge (niet dit!) geen ontstekingswaarde? En met deze score indicatief voor een risico op een chronische aandoening zoals suikerziekte?
Probeer te bedenken dat je zorgen maken vooral een negatief effect op je lichaam heeft. Maar goed, dat moet ik niet zeggen ðŸ¤
ReagerenLisa15 februari 2023 om 10:17Dank voor je reactie.
Ik gebruik geen bloedverdunners, behalve ongeveer 80mg acetylsalicylzuur. Ik weet dat dat bloed wat verdunt, ik heb altijd gelezen dat wat dunner bloed goed is, vandaar. (is niet op voorschrift)Kan me niet echt voorstellen dat het kwaad kan, maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Met een INR van 0,95, wat dus blijkbaar inhoud dat het risico op b.v trombose groot is
(bij INR lager dan 1,9) zou ik juist bloedverdunners moeten slikken lijkt mij.CRP:
De twee belangrijkste bloedonderzoeken om vast te stellen of er ontstekingen zijn en hoe hevig de Ontstekingen zijn, zijn het onderzoek op de snelheid van de
-bloedbezinking
-en het onderzoek op de aanwezigheid van het zogeheten C-reactieve proteïne (CRP).Bovengrens is 5,0 mg/l, mijn waarde is 8,4 mg/l (na 2 metingen)
Best hoog dacht ik.Het is inderdaad erg lastig om je niet druk te maken. Bij alles wat ik voel denk ik aan een bloedpropje ergens.
Morgen naar de huisarts, ik hoop dat ik aan alles toekom.
ReagerenAlias15 februari 2023 om 11:37Ik begrijp niet dat je zonder voorschrift medicatie gebruikt dat zoveel bijwerkingen kan hebben! Het middel dat je slikt, heb ik slechts 10 dagen gekregen na een vermoedelijke TIA, in een veel lagere dosering.
Toen duidelijk was dat ik een sinustrombose had en geen beroerte oid, moest ik op totaal andere antistollingsmedicatie over. Dit omdat niet elke bloedverdunner op dezelfde mechanismen werkt en niet inwisselbaar is. Je kunt niet zomaar zoiets gaan slikken met het idee dat het wel bloedverdunnend werkt!
Daarmee is dus ook je hypothese dat je wel een hoog risico op trombose hebt onjuist. Bovendien is 0,95 een perfecte INR, ook met antistolling. Geen idee waar je je hypothese op baseert, maar een iets hogere kans op trombose zit mét antistolling boven de 2. Ik heb dat regelmatig gehad, omdat ik een tijdlang de verkeerde antistolling kreeg.
Ook de CRP van 8 is niet dramatisch. Het zegt vaak wel iets over een verhoogd risico dat iemand een ongezonde leefstijl heeft, overgewicht heeft, enz. En daarmee een verhoogd risico op chronische ziektes.
Je moet proberen niet voor arts te spelen. Vraag advies en betrek zorgprofessionals bij je acties en zorgen!
ReagerenAlias15 februari 2023 om 14:37In aanvulling op bovenstaande: elke patient of situatie is verschillend.
Voor mij was trombose een tijdlang een even groot risico dan een hersenbloeding, en ik slikte daarvoor antistolling met een INR die rond 1.5-2 moest blijven. Voor andere patienten is dit weer anders.
Je INR kan ook nog wat wisselen naar gelang wat je eet, drinkt, andere medicatie die je neemt, hoeveel je hebt gesport, enz.
Een normale INR voor mensen is rond de 1.
ReagerenLisa15 februari 2023 om 16:45Erg vervelend voor je dat je dat allemaal hebt moeten meemaken, hoop dat het goed gaat nu.
Het is hetzelfde als een kinder-aspirine, dat is iets van 100 mg acetylsalicylzuur.
Een heel aspirintje is wel 500 mg.
Aspirine werkt koortsverlagend, ontstekingsremmend en pijnstillend. Daarnaast heeft het in lage dosering een anti-bloedstollingseffect.
Ik neem aan dat je dat bedoeld met > medicatie dat zoveel bijwerkingen kan hebben.
Ik heb niet het idee dat het bloedverdunnend werkt, het is zo.
In Amerika noemen ze het baby-aspirin, en zweren ze erbij. Ik heb altijd begrepen dat wat dunner bloed beter is.Waar ik de waardes (goed of slecht) van heb en risico op b.v trombose, bloedstolsels etc is uiteraard van het internet.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daarover onzin gaan verkopen, zou ook geen zin hebben.Ik wil gewoon weten wat de afwijkende bloedwaardes (afwijkend omdat het bv afwijkt van de boven of ondergrens, die ook weer bij de uitslagen van het bloedonderzoek staan, ik verzin ze niet :)) betekenen.
Van de INR waarde lees ik:
-Een lage INR betekent dat de antistollingsdosis van de patiënt te laag is en dat hun bloed te snel stolt, waardoor ze risico lopen op een bloedstolsel .
-Een INR van 1,9 of lager wordt in verband gebracht met bijna een verdubbeling van het risico op trombose in vergelijking met een INR binnen het therapeutische bereik .
-Een typisch bereik voor een persoon die geen bloedverdunners gebruikt,
is 0,9 tot ongeveer 1,1.
Voor iemand die warfarine gebruikt, ligt de geplande INR meestal tussen 2 en 3,5.Vandaar dat ik me zorgen maak, deze teksten zijn erg duidelijk, het is niet zo dat ik zelf een hypothese maak/verzin, ik ben echt een leek op het gebied van bloedonderzoeken, maar op internet vind je een hoop.
Als ik ergens had kunnen vinden dat 0,95 een prima INR waarde is, zou ik me er geen zorgen over maken natuurlijk.
Maar ik lees helaas anders.Uiteraard is iedereen weer anders, ik zit nu in de malle molen en ben opzoek naar duidelijkheid.
Ik kwam hier terecht omdat ik zocht op lage bezinking (BSE), wat ik ook heb.
Gezien hart-problemen ook bij mijn moeder aanwezig zijn, ben ik extra gespitst op de uitslagen die spreken over hartfalen, letterlijk….
Beetje speld in hooiberg dit, voor mij, maar alle info helpt.
ReagerenAlias15 februari 2023 om 18:25Als je een bloedverdunner gebruikt, is 1 te laag, ja. Maar dat doe je feitelijk niet. De waarden waar je aan refereert, is alleen bij gebruik van  antistollingsmedicatie, die is afgestemd op jouw aandoening. Zoals ik al uitlegde zijn bloedverdunners niet inwisselbaar. Dat heb ik zelf moeten leren doordat antistolling voor een TIA/beroerte aangrijpt op een andere oorzaak/aandoening dan bv trombose. Zijn dus ook andere middelen.
Er is een verschil tussen het type stolsels dat tot een infarct kan leiden gerelateerd aan oa leefstijl, cholesterol, enz. En de stolsels die voortkomen uit problemen in de afvoer van bloed. Totaal anders.
Maar waarom betrek je je arts niet in wat je doet. Geen enkele medicatie is onschadelijk bij langdurig gebruik.
Reageren