- Bart18 december 2019 om 01:23
Aangezien ik heb al een lange tijd last heb van koude handen en voeten, was ik op zoek gegaan naar een oorzaak en zie dat dit symptomen voor vitaminie B12 tekort zijn. Wanneer ik een aantal andere symptomen lees van een tekort aan vitamine B12 schrik ik:
- Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
- Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
- “Brain-fog”
- Vermoeidheid
- Verstoord slaapritme
- Depressie
Dit zijn precies zaken waar ik in mijn volwassen leven al jaren last van heb maar die ik altijd onder een diagnose ADD schaarde en algemene psychische gesteldheid.
In het verleden heb ik een bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat ik toen een vitamine b12 waarde van 177 had (tekort is 130). Nu ben ik al 21 jaar vegetariër (sinds mijn 16e) en was altijd in de veronderstelling dat ik wel genoeg B12 binnen zou krijgen aangezien het in multi-vitamen zit die ik dagelijks slik, vaak aan vega-burgers is toegevoegd en ik wel zuivel eet. Het bloedonderzoek bevestigd dit ook. Zou het kunnen dat ik misschien overgevoelig ben hiervoor? En dat ik misschien een hoger B12 niveau nodig heb dan gemiddeld?
Het lijkt me verstandig om sowieso mijn bloed weer te laten testen en daarna eventueel vitamine B12 bij te gaan slikken.
1 reactieReagerenCatootje18 december 2019 om 18:09Of je genoeg B12 binnenkrijgt, zou ik niet weten. Schijnt wel te maken te kunnen hebben met de manier van testen. Weet ik niet het fijne van. Weet wel dat het het beste opgenomen wordt door zuigtabletten of injectie. Je klachten kunnen met diverse oorzaken en tekorten te maken hebben. Brain fog kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met candida. Bijvoorbeeld een kinesioloog kan het voor je uittesten en de juiste voedingssupplementen en andere middelen geven.
Reageren