Zoeken Vraag het forum

Heb ik B12 tekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jo

Hoi,

Ik ben een vrouw van 18 jaar, en heb al een lange tijd last van vermoeidheid, vergeetachtigheid en ik kom niet uit mijn woorden. Nu ben ik bij de dokter geweest en heb ik mijn B12 laten testen. deze was 186. Er word nu nog extra onderzoek gedaan in het laboratorium en hoor ik over 2 weken de definitieve uitslag.

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dan maar eens even de uitslag afwachten.

Reageren
    Catootje

Bloedwaardes kunnen wel wat zeggen maar niet alles. Als je niet zo lekker in je vel zit kan het handig zijn om met je voeding te beginnen. Zo min mogelijk geraffineerde suikers en witmeel. Zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels.
    Mensen die weinig vlees eten komen eerder stoffen tekort als carnitine, taurine, lysine, carnosine, chroom, ijzer, zink en vitamine B12.
    Van getallen weet ik sowieso niet zoveel. Weet wel dat veel mensen allerlei tekorten hebben en dat een tekort niet op zichzelf staat. Allerlei stofjes werken ook samen, zoals B12 samen met het hele B-complex. Ook hebben veel mensen tekorten aan onder andere magnesium, vitamine D en omega 3. b12 zorgt onder meer voor de aanmaak van creatine en carnitine. Als je energie niet zo beste is, heeft je lichaam misschien ook behoefte aan dat soort stoffen. B12 wordt via de huisarts gegeven in de vorm van injecties. Als het tekort niet al te erg is kan je het ook in de vorm van zuigtabletten nemen, wel in de vorm van methylcobalamine.

Reageren
Reageer op: Heb ik B12 tekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.