Zoeken Vraag het forum

B12 tekort of toch iets anders?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Michael28

Goedemiddag,

Ik ben 28 jaar oud en ben de laatste tijd niet lekker. Vaak heb ik last van trillende handen, hoofd, arm en mondhoeken. Ben snel moe en heb snel hoofdpijn. Na een bloedonderzoek bleek dat ik te weinig vitamine d en vitamine b12 in mijn bloed had. Voor de vitamine d heb ik vloeibare capsules gekregen (D-Cura 25.000 IE Drank) en voor mijn vitamine b12 heb ik eerst 2 injecties gekregen (zouden er 8 zijn) maar dokter vertelde dat je net zogoed vitamine b12 pillen kon slikken. Deze pillen 1000mg heb ik gehaald bij de drogist.

Echter voel ik mij nog steeds niet beter.. Het trillen komt steeds terug en ben nog lang niet fit.

Is er misschien iets anders aan de hand?

Heeft er iemand misschien tips?

Bedankt!

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De pillen werken zeker niet zo goed als de injecties. De huisarts had daar eigenlijk mee moeten doorgaan. Bovendien kan het best wel even duren voordat je vit B12 peil weer in orde is.

Reageren
    Catootje

Voor je hele gezondheid is allereerst je dagelijkse voeding belangrijk. Dus goed om je daar ook in te verdiepen. Zo helpt lysine in je voeding, naast zink en vitamine C de opname van ijzer te verbeteren.

Vaak bestaan er meerdere tekorten maar niet alles kan je meten in het bloed, zoals een magnesiumtekort. bij magnesium wel beter een organische verbinding nemen. Gebruik zelf vitamine B12 zuigtabletten; die worden beter opgenomen dan gewone tabletten. Het is wel belangrijk dat je ze langzaam laat smelten in je  mond, zodat ze goed opgenomen kunnen worden. Ook niet tijdens de maaltijd bijvoorbeeld. De meningen zijn er over verdeeld. Bij mij helpt het, bij jou misschien ook maar misschien is het niet voldoende.

Bij vitamine D is het sowieso ook belangrijk om er ook magnesium bij te slikken. Allerlei stoffen werken en door alleen vitamine D te slikken wordt het calciumgehalte in je lichaam hoger, waardoor je een relatief tekort aan magnesium kan krijgen. Magnesium is weer belangrijk voor de opname van allerlei andere stoffen.

Slik zelf nu ook wat carnitine. Geeft energie. Bij een tekort aan vitamine B12 kan je carnitine-aanmaak ook slechter zijn.

Reageren
Reageer op: B12 tekort of toch iets anders?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.