Hallo, ik heb sinds een poosje al dat ik opeens uit het niks heel veel honger krijg en mij zwak en duizelig voel. Ik ga dan niet tegen de vlakte maar ben er wel bang voor. Dan eet ik heel veel en drink veel zoete ranja om van het gevoel af te komen, dat helpt wel alleen soms houd het wel 2/3 uur aan. Verder eet ik goed (gezond en veel vezels en groente en fruit. Ben 1.93m en 72 kg. Mijn suiker is al nuchter gemeten in de morgen en die was keurig. Wat zou de oorzaak hierachter kunnen zijn?
Zou je voedingspatroon eens goed onder de loep nemen. Zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Beter geen brood als hoofdmoot van de maaltijd. Verder zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium. Beter uitkijken met fruit en zeker ook geen ranja of andere suikerhoudende producten en al helemaal geen grote hoeveelheden. Is ook slecht voor je darmflora. Een slechte darmflora heeft weer invloed op je hormonen. Edelgistvlokken zijn een goede eiwitbron en helpen je bloedsuikerspiegel. Neem zelf 's ochtends een klein schepje wei-eiwit zonder zoetstof. Helpt ook om meer energie over te houden.
Oke, als ontbijt en middageten neem ik eigenlijk altijd 4 volkoren broodjes met vlees of appelstroop met 1 of 2 stukken fruit en soms een warm broodje uit de oven of wit bolletje meestal samen met water of ranja of vruchtsap. Ik heb inderdaad vaak last van mn maag/darmen. Ik zal het proberen. Bedankt voor de tips
Eet je op tijd en voldoende?
Ja ik moet smorgens vroeg en in de avond medicatie innemen op dezelfde tijd dus ik eet altijd op dezelfde tijd en ik eet altijd voldoende. Sinds kort ben ik wel flink aangekomen was eerst maar 60 kg (flink ondergewicht dus) nu 73 kg omdat ik veel meer ben gaan eten. Ik ben echt 13kg aangekomen in een periode van 2/3maanden kan het daardoor ook komen?
Het zou kunnen. Maar dan zou ik de huisarts toch vragen om eens suikercurve te maken.
Heb wel de ziekte van addison (bijnierschorsinsuffienctie), daardoor sta ik elke 6 maanden onder controle bij een internist en vorige maand nog geweest en alle bloedwaardes waren goed ook mijn glucose opname etc
Dan heb ik er zo helaas geen verklaring voor. Welke medicijnen neem je?
Hydrocortison en fludrocortisaat, alleen die neem ik al langer en nog nooit zulke klachten gehad. Internist zegt ook dat ze geen bijwerkingen veroorzaken
De ziekte van Addison kan wel de misselijkheid verklaren maar niet het hongergevoel. Je klachten passen wel bij schommelingen in de bloedsuikerspiegel.
Van de medicatie zou het dan idd niet moeten zijn.
klopt, alleen ik ben helemaal op suikerziekte getest dus het blijft een raadsel voor mij. Soms heb ik het weken achter elkaar niet en dan opeens 3x op een dag. Heb veel stress gehad alleen ik zie geen verband tussen stress en bloedsuikerspiegel
Zijn schommelingen in de bloedsuikerspiegel altijd gerelateerd aan diabetes of kan het ook andere oorzaken hebben?
Ik heb er zou helaas ook geen verklaring voor. Maar veel stress kan vreemde klachten opleveren.
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)