- Monique15 augustus 2026 om 17:10
Afgelopen zaterdag, zes dagen geleden, ben ik opgenomen in het ziekenhuis vanwege zeer hevige pijn vanuit de maag/bovenbuik, uitstralend naar schouders, rug en borst. Achteraf gezien had ik deze klachten al ongeveer twee jaar af en toe, maar deze keer waren ze extreem. Omdat ik een verstopte kransslagader heb, werd eerst onderzocht of er sprake was van een hartinfarct; dat kon worden uitgesloten.
Bij verder onderzoek bleken mijn leverwaarden verhoogd en werd uiteindelijk een ernstig ontstoken galblaas vastgesteld. Afgelopen dinsdag is mijn galblaas operatief verwijderd. De operatie duurde ongeveer 1 uur en 50 minuten en was wat gecompliceerder doordat er pus aanwezig was en er verklevingen waren.
Ik ben nu vier dagen na de operatie. In het begin kwam mijn stoelgang moeizaam op gang, maar die functioneert inmiddels weer goed. De pijn is duidelijk afgenomen. Wat ik nog wel merk, is dat ik bij plat op mijn rug liggen wat benauwd word en een sterk gespannen gevoel in mijn romp/buik heb, vooral rond de plekken waar de pleisters zitten en momenteel met name in het midden van mijn buik.
Herkennen anderen dit gespannen gevoel en de benauwdheid bij op de rug liggen in de eerste dagen na een galblaasoperatie?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
15 augustus 2026 om 18:41Als je ook al pus in de buik had en verklevingen, is het niet gek dat je buik(-vlies) nog reageert!
Reageren
Het buikvlies is de “politie-agent” van de buik die bij ontstekingen eea inkapselt. maar het buikvlies is ook datgene in de buik wat pijn kan doen! Dus geef het nog de tijd..(weken?..)
Vraag je arts naar de ontstekingswaarden en het verloop ervan, mogelijk als maat voor de genezing.