Zoeken Vraag het forum

Moet ik als 16 jarige een infuus of mondkap?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Wolf

Hallo, Ik heb mijn Duim gebroken en moet daarvoor misschien binnenkort een operatie hebben waar ik eigenlijk niet al te blij mee ben en mij een beetje over stress. Ik heb een keer al eerder onder narcose gelegen toen ik als klein kind mijn tanden eruit getrokken omdat om dat ik dat niet bij de tandarts durfde. Nou hoop ik dat het gips zijn werk doet en dat ik niet een operatie moet maar zo wel ben ik eigenlijk best wel bang voor het hele proces. Ik ben over 2 maanden 17 dus nu nog 16 jaar oud en vroeg me af of ik als 16 jarige nog steeds een mondkap moet hebben bij een operatie waar ik in moet blazen om in slaap te vallen of dat ik een infuus moet, het liefste heb ik de mondkap want de gedachte aan hun infuus die mijn vader in wordt geprikt voel ik mij heel vies bij. Ik heb een verdovingsprik in mijn duim moeten latenlaten zetten doen ze het gips de eerste keer erop deden en dat ging best diep die geen pijn voelde vies. Volgens mij maak ik er zelf allemaal een grote probleem van dan het is maar toch vind ik het fijner dat ik een mondkap krijg. Wat krijg ik als ik een gebroken duim heb en waar wordt er geprikt stel ik krijg een infuus?

6 reacties
    Reageren
    dve

ik heb zelf in september een knieoperatie gehad, was toen ook 16. ik kreeg gewoon een narcose prik, zodra je bijna in slaap valt krijg je een kapje op voor meer zuurstof. je hoeft je geen zorgen te maken. het infuus word meestal in je hand geprikt of aan de binnenkant van je pols.

Reageren
    Anoniem

ik word morgen geopereerd en ben 14 jaar. Ik krijg mijn narcose ook via het infuus, dus denk dat het bij jou ook een infuss wordt. En saadna krijg je indd wel extra zuurstof via een kapje.

Reageren
    Peter

Jullie stellen je allemaal vreselijk aan. Jullie worden een beetje in slaap gebracht, maar dat is niets vergeleken bij een totale narcose. Als het geen acuut probleem is (zoals bij een auto-ongeluk), dan wordt bij een volledige narcose eerst je gehele darmkanaal geleegd. Daarvoor moet je een paar liter met smerige zouten drinken en mag je 2 dagen niet eten. Door die zouten ga je enorm aan de schijterij om je darmkanaal te legen. Bij een volledige narcose ontspannen namelijk ook alle kringspieren en loopt alle pies en poep die in je lichaam zit zomaar over de operatie-tafel. Als er bij acute problemen als een auto-ongeluk geen tijd is eerst de darmen leeg te maken, dan loopt alle stront dus over de operatietafel en lopen er continu zusters rond tijdens de operatie om dat op te ruimen.
    Bij de simpele operaties waar jullie het over hebben is er slechts sprake van een simpele narcose waarbij de rest van je lichaam prima blijft functioneren en je geen pijn voelt. Kortom, stel je niet zo aan. In hele arme landen doen ze zo’n operatie misschien zelfs wel zonder narcose.

Reageren
    Emma

Wat Peter verteld is absoluut niet waar. Je darminhoud loopt niet over de operatietafel heen, niet bij een algehele narcose en ook niet bij een plaatselijke verdoving dmv spinaal.

Maak je geen zorgen, een aantal dagen voor de operatie zul je eerst bij de anesthesist op spreekuur komen waar jij je voorkeur voor verdoving aan mag geven. Maak je angsten bespreekbaar, daar hebben zij absoluut begrip voor en samen kunnen jullie de juiste manier van verdoving kiezen. Succes!

Reageren
    Wolf

Geen operatie nodig!! Gelukkige ik ook. Bedankt voor al jullie anrwantwoomensen.

Reageren
    Wolf

Peter, ik heb nog nooit een narvona gehad. Is allemaal heel nieuw voor mij. Tis niet aanstellen. Sommige mensen vinden hwt gewoon ernbeeeen eng

Reageren
Reageer op: Moet ik als 16 jarige een infuus of mondkap?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.