Zoeken Vraag het forum

eigenaardige oogklachten.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • eva

Ik heb vreemde oogklachten gehad en zou wel willen weten wat dat kan zijn geweest.
    Ik was in de tuin bezig toen ik last kreeg van mijn linkeroog, ik vroeg mijn man of hij iets kon zien aan mijn oog: je oog gaat heen en weer, horizontaal, het ziet er eng uit!
    Ik kon op dat moment niet goed zien met dat oog. Ook als ik mijn oog dicht deed bleef het heen en weer gaan.
    Dit is een aantal weken zo doorgegaan, dan kwam het, en dan was het weer weg.
    Ook had ik dan regelmatig aan de linkerkant van mijn gezichtsveld een grote trillende lichte vlek, echt groot en trillend, zo vanuit mijn ooghoek.
    Ik vond het maar eigenaardig, ik had geen pijn of zo. Maar het bevreemde mij wel.
    Na een periode is het overgegaan en niet meer teruggekomen, al heb ik wel een bril genomen omdat ik toch wel moeite kreeg met zien.
    Maar ik weet niet of het met dat vreemde schudden van mijn oog had te maken en die grote licht plek.
    Eigenlijk hoop ik toch een antwoord te krijgen op dit forum want ik denk er toch nog wel vaak aan terug, zo van: Wat was dat toch?

Vriendelijke groet van Eva.

4 reacties
    Reageren
    Anoniem

Eva, wat u beschrijft wordt nystagmus genoemd.

Reageren
    Anoniem

Nystagmus is een verschijnsel of symptoom waarbij de ogen op een specifieke manier heen en weer bewegen, met een trage fase naar een zijde en een snelle fase naar de omgekeerde zijde. Men spreekt van nystagmus naar links of rechts naargelang de richting van de snelle fase. Een nystagmus kan horizontaal, verticaal, rotatoir of antirotatoir optreden.

Deze oogbewegingsafwijking komt wel eens in aangeboren vorm voor, onder andere bij albinisme, maar duidt in de geneeskunde meestal op een aandoening van het evenwichtsorgaan, via de vestibulo-oculaire reflex. De patiënten zijn in dat geval zonder uitzondering duizelig.

Oorzaken kunnen onder andere zijn: oorontsteking, virale labyrintitis, benigne paroxismale positieduizeligheid, neuritis vestibularis, Ziekte van Ménière, syndroom van Ménière, doorbloedingsstoornissen, gebruik van ototoxische geneesmiddelen en overmatig alcohol- of tabaksgebruik.

Deze verworven vormen van nystagmus gaan in de regel over als de onderliggende aandoening overgaat: een verworven, blijvende nystagmus is zeldzaam. Bij een langdurig niet functionerend labyrint treedt gewenning op: de hersenen leren de foutieve signalen na enige weken te negeren.

Nystagmus kan zowel optreden door uitval van een labyrint of overprikkeling van de andere kant.

Ook bij mensen die duizelig uit een draaimolen stappen kan men een nystagmus waarnemen: dit is normaal.

Reageren
    eva

Hartelijk bedankt voor het reageren.
    Als ik het zo lees kan ik alleen maar denken dat ik dan een doorbloeding stoornis heb gehad.
    Al die andere oorzaken kan ik mij niet voorstellen, duizelig was ik niet.
    En ik hou niet van alcohol en tabak.

Vriendelijke groet, Eva.

Reageren
    Maarten

Ik vind dit toch wel een reden tot zorg en reden voor nader onderzoek door de huisarts. Een verworven nystagmus, die dus niet aangeboren is maar tijdens het leven ontstaat, die bovendien progressief is en dus in ernst toeneemt, kan verdacht zijn voor een ruimte innemend proces.

Als u zelf denkt aan een doorbloedingsstoornis, dan kan het zinvol zijn de cardiovasculaire status door de huisarts laten vaststellen, vaak de oorzaak van doorbloedingsstoornissen.

Onder cardiovasculaire status vallen onder andere de bloeddruk, het cholesterol, en leefgewoonten die mogelijk verbeterd kunnen worden, waardoor het risico op cardiovasculaire aandoeningen in de toekomst kleiner wordt. In dit geval zou u uw klachten als een waarschuwing kunnen beschouwen, een waarschuwing die serieus genomen dient te worden.

Reageren
Reageer op: eigenaardige oogklachten.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.