- Persona29 juli 2010 om 20:47
Beste,
Ik heb een vraag over een lui oog. Ik ben in het verleden als kind al eens geopereerd aan mijn oog om deze te corrigeren, daarna heb ik lange tijd het luie oog ‘getraind’ door middel van oefeningen (afplakken, oefeningen etc.). Nadien heb ik weinig last gehad van een lui oog, maar het kwam wel eens voor dat het oog wat naar binnen werd getrokken. Nu ik wat ouder ben geworden (19) merk ik wel dat ik nog af en toe last heb van een lui oog en zou graag willen kijken of ik nog wat kan doen om deze ergernis te behelpen.
3 reactiesReagerenPersona29 juli 2010 om 20:48Dus eigenlijk de vraag aan hier, wat de mogelijkheden zijn. Is een operatie nog mogelijk op deze leeftijd en hoe wordt dit gezien door dokters. Wordt je zomaar doorgestuurd?
ReagerenSerge13 augustus 2010 om 13:47Dit is trouwens wel opmerkelijk want meestal gaat een amblyopie (lui oog) na de leeftijd van 10 jaar niet meer achteruit. Ik denk dat het daarom toch goed is dit met de oogarts te bespreken. Vraag de huisarts om een beoordeling en eventueel een verwijzing. Maar nogmaals, besef dat er een risico aan een operatie kleeft, dus misschien moet je je gelukkig prijzen met de huidige kwaliteit van zien.
ReagerenSerge13 augustus 2010 om 13:51Geringe klachten aan een goed behandeld lui oog zullen niet snel opnieuw behandeld worden gezien het risico van een hernieuwde ingreep. Nota bene, aan alle operaties zitten risico’s en de afweging deze te nemen kan worden gemaakt door de oogarts die u behandeld. In theorie dient deze vraag dus met ‘ja’ beantwoord te worden maar in praktijk zal de kans hierop klein zijn gezien de geringe last die u hiervan heeft.
Reageren