Zoeken Vraag het forum

Ogen willen niet open na slapen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joelsi

Heb al een paar keer gehad dat mijn ogen bij het wakker worden niet open willen, alsof er een spiertje het even niet doet. Je wilt ze open doen maar het lukt ff niet. Even later wel. Wat kan dit zijn, vind het best wel beetje eng.

16 reacties
    Reageren
    Bim

Oud bericht maar misschien iemand die weet hoe dit komt? Ik heb dit ook sinds kort. Mijn ogen, maar vooral mijn rechteroog wil soms niet open als ik slaap en wakker wil worden. Merk ook dat mijn rechteroog heel zwaar wordt als ik slap begin te krijgen.

Reageren
    John (moderator)

Vermoeidheid van het oog

Reageren
    Shar

Pff, ik heb dit ook, kan alleen nergens de oorzaak hiervan terug vinden. Het voelt voor enkele seconden best eng aan. Ik wil graag weten wat ik hier tegen kan doen.

Reageren
    Suus

@Shar
    Je bent er al mee bij de huisarts geweest?

Reageren
    Tineke

Ik denk dat dit het is: kortdurende ptosis bij het ontwaken. Zie het artikel op de website van ntgv.
    https://www.ntvg.nl/artikelen/kortdurende-ptosis-bij-het-ontwaken

Reageren
    C

Ik heb dit ook, is iemand al wat wijzer

Reageren
    Adria

Ook ik heb hier last van
    Bij allebei mijn ogen
    Rechter oog gaat wat eerder open dan mijn linkse oog
    Vindt het beangstigend
    Hoe kom ik hier vanaf
    Weet iemand raad
    Ik vind hier ook niet de juiste informatie over terug

Reageren
    Suus

@Adria
    Wat zegt je huisarts er over?

Reageren
    Ooglid

Heb dit sinds een jaar ook. Kan niet iets specifieks vinden daarover op internet.
    Bij het ontwaken besef ik dat mijn ogen niet opengaan, ongeveer paar seconden. Automatisch druk of wrijf ik over mijn oogleden en dan krijg ik ze open. Overkomt me een aantal x per maand. Best eng en zeker omdat ik er weinig over kan lezen.

Reageren
    Tineke

Kortdurende ptosis bij het ontwaken verwijst naar het tijdelijke verlies van het vermogen om een of beide oogleden volledig omhoog te trekken bij het wakker worden. Dit komt meestal voor als gevolg van een tijdelijke verzwakking van de spieren die verantwoordelijk zijn voor het openen van het ooglid, bijvoorbeeld de levator palpebrae-spier.

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van kortdurende ptosis, zoals:

Slaapstoornissen: Bepaalde slaapposities kunnen druk op de ogen of de zenuwen uitoefenen, waardoor tijdelijk ptosis optreedt.

Vermoeidheid: Een gebrek aan slaap kan de spieren rond de ogen verzwakken, wat leidt tot ptosis bij het ontwaken.

Oogspierspanning: Soms kan de oogspier in rust verkorten of stijf worden na een periode van slaap.

Neurologische factoren: Soms kan ptosis een gevolg zijn van een tijdelijke onderbreking in de zenuwgeleiding naar de ooglidspieren, maar dit is meestal een meer ernstige oorzaak en zou vaker voorkomen.

Meestal verdwijnt deze kortdurende ptosis binnen enkele minuten tot uren, zonder blijvende effecten. Echter, als het regelmatig voorkomt of gepaard gaat met andere symptomen, kan het verstandig zijn om een arts te raadplegen om onderliggende oorzaken uit te sluiten.

Reageren
    Roxi

Als ik s’nachts wakker word wil mijn linkeroog niet open moet het opentrekken, ik heb dit al eens gehad en het is heel lang weggebleven ik vind dit heel eng wat zou dit kunnen zijn .

Reageren
    Hercule007

Ik heb dit ook aan mijn linkeroog . Nu beginnen ze te pikken en mijn linkeroog dat moeilijk opengaat geeft een drukkende pijn .

Reageren
    Francis

Ik heb dit ook op het moment met mijn linkeroog. Vanmorgen wilde het weer niet opengaan. Daarbij zie ik met dat oog dubbel. Ben al lang onder behandeling bij de oogarts voor glaucoom. Vanmorgen weer een scan laten maken. Ik ben benieuwd wat er nu uit komt.

Reageren
    Helga

Ik heb dit ook Eerst begon het linker oog en nu beide ogen . Elke nacht sinds een maand. Ik heb ooggetuigen gehad van de huisarts maar het helpt niet.

Reageren
Reageer op: Ogen willen niet open na slapen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.