- Joelsi9 maart 2021 om 14:23
Heb al een paar keer gehad dat mijn ogen bij het wakker worden niet open willen, alsof er een spiertje het even niet doet. Je wilt ze open doen maar het lukt ff niet. Even later wel. Wat kan dit zijn, vind het best wel beetje eng.
16 reactiesReagerenBim5 december 2022 om 20:22Oud bericht maar misschien iemand die weet hoe dit komt? Ik heb dit ook sinds kort. Mijn ogen, maar vooral mijn rechteroog wil soms niet open als ik slaap en wakker wil worden. Merk ook dat mijn rechteroog heel zwaar wordt als ik slap begin te krijgen.
ReagerenJohn (moderator)
5 december 2022 om 20:27Vermoeidheid van het oog
ReagerenShar31 maart 2024 om 17:11Pff, ik heb dit ook, kan alleen nergens de oorzaak hiervan terug vinden. Het voelt voor enkele seconden best eng aan. Ik wil graag weten wat ik hier tegen kan doen.
ReagerenSuus31 maart 2024 om 17:12@Shar
Reageren
Je bent er al mee bij de huisarts geweest?Tineke9 oktober 2024 om 11:18Ik denk dat dit het is: kortdurende ptosis bij het ontwaken. Zie het artikel op de website van ntgv.
Reageren
https://www.ntvg.nl/artikelen/kortdurende-ptosis-bij-het-ontwakenC9 oktober 2024 om 20:51Ik heb dit ook, is iemand al wat wijzer
ReagerenAdria13 februari 2025 om 11:39Ook ik heb hier last van
Reageren
Bij allebei mijn ogen
Rechter oog gaat wat eerder open dan mijn linkse oog
Vindt het beangstigend
Hoe kom ik hier vanaf
Weet iemand raad
Ik vind hier ook niet de juiste informatie over terugSuus13 februari 2025 om 12:32@Adria
Reageren
Wat zegt je huisarts er over?Ooglid5 maart 2025 om 21:48Heb dit sinds een jaar ook. Kan niet iets specifieks vinden daarover op internet.
Reageren
Bij het ontwaken besef ik dat mijn ogen niet opengaan, ongeveer paar seconden. Automatisch druk of wrijf ik over mijn oogleden en dan krijg ik ze open. Overkomt me een aantal x per maand. Best eng en zeker omdat ik er weinig over kan lezen.Tineke8 april 2025 om 23:29Kortdurende ptosis bij het ontwaken verwijst naar het tijdelijke verlies van het vermogen om een of beide oogleden volledig omhoog te trekken bij het wakker worden. Dit komt meestal voor als gevolg van een tijdelijke verzwakking van de spieren die verantwoordelijk zijn voor het openen van het ooglid, bijvoorbeeld de levator palpebrae-spier.
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van kortdurende ptosis, zoals:
Slaapstoornissen: Bepaalde slaapposities kunnen druk op de ogen of de zenuwen uitoefenen, waardoor tijdelijk ptosis optreedt.
Vermoeidheid: Een gebrek aan slaap kan de spieren rond de ogen verzwakken, wat leidt tot ptosis bij het ontwaken.
Oogspierspanning: Soms kan de oogspier in rust verkorten of stijf worden na een periode van slaap.
Neurologische factoren: Soms kan ptosis een gevolg zijn van een tijdelijke onderbreking in de zenuwgeleiding naar de ooglidspieren, maar dit is meestal een meer ernstige oorzaak en zou vaker voorkomen.
Meestal verdwijnt deze kortdurende ptosis binnen enkele minuten tot uren, zonder blijvende effecten. Echter, als het regelmatig voorkomt of gepaard gaat met andere symptomen, kan het verstandig zijn om een arts te raadplegen om onderliggende oorzaken uit te sluiten.
ReagerenRoxi21 september 2025 om 09:30Als ik s’nachts wakker word wil mijn linkeroog niet open moet het opentrekken, ik heb dit al eens gehad en het is heel lang weggebleven ik vind dit heel eng wat zou dit kunnen zijn .
ReagerenHercule00720 november 2025 om 08:00Ik heb dit ook aan mijn linkeroog . Nu beginnen ze te pikken en mijn linkeroog dat moeilijk opengaat geeft een drukkende pijn .
ReagerenFrancis24 november 2025 om 11:00Ik heb dit ook op het moment met mijn linkeroog. Vanmorgen wilde het weer niet opengaan. Daarbij zie ik met dat oog dubbel. Ben al lang onder behandeling bij de oogarts voor glaucoom. Vanmorgen weer een scan laten maken. Ik ben benieuwd wat er nu uit komt.
ReagerenHelga4 december 2025 om 22:46Ik heb dit ook Eerst begon het linker oog en nu beide ogen . Elke nacht sinds een maand. Ik heb ooggetuigen gehad van de huisarts maar het helpt niet.
Reageren