Zoeken Vraag het forum

Heb ik een blinde plek?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Kain

Ik ben zelf doodsbang om ooit blind te worden, ik ben zelf al heel erg fysiek gehandicapt dat ik in eem rolstoel zit en niet veel anders kan dan achter een computer zitten (wat dan weer ironisch is omdat ik bang ben om blind te worden, al zou ik nog wel mee kunnen leven als ik een bril moet). Ik zie soms een zwart stipje in mijn zicht, die net zo snel verdwijnt als dat hij te voorschijn kwam. Ik weet dat het een floater is, maar toch pieker ik daar soms over. En ik weet dat iedereen een blinde plek heeft. Maar dat is niet de blinde plek waar ik het over heb in de titel (of misschien wel maar ik heb geen idee of dit normaal is).

Nja het verhaal + mijn vraag: Ik ben op het moment op reis in het buitenland met mijn familie. Toen ik in de bus zat, en de bus draaide scheen de zon vel in min gezicht. Dus ik deed snel mijn ogen dicht en wachte tot de bus weer ging draaien en de zon niet meer in mijn zicht zou schijnen. Terwijl ik mijn ogen dicht hield zag ik, naast de kleur van de binnenkant van mijn oogleden, een zwart stipje (niet helemaal rond). Waar ik me geen zorgen over maakte tot ik besloot om mijn ogen te bewegen en het stipje mee bewoog. Ik dacht er toen niet heel veel over na tot gisteren exact de zelfde scenario gebeurde.

Ik vroeg aan mijn vriend of hij ook zo’n stipje ziet als hij zijn ogen dicht doet en er vel licht op schijnt. Maar hij zei dat hij dat niet heeft.

Over het stipje: het is niet echt een stip maar het lijken 3 hele kleine cirkels die deels over elkaar zijn geplakt (denk maar een beetje aan de vorm van Mickey Mouse zijn hoofd). Het stipje zit in aan de linker bovenhoek van mijn gezichtsveld in mijn linker oog.

Ik maak me zorgen. Ik dacht eerst dat het mijn blinde vlek zou zijn (die iedereen heeft), maar dat zouden er dan 2 van moeten zijn? In ieder oog 1?

Weet iemand wat het is wat ik zie als ik mijn ogensluit en er vel licht op schijnt? Is wat ik zie normaal? Of is het iets ernstig?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

“Terwijl ik mijn ogen dicht hield zag ik, naast de kleur van de binnenkant van mijn oogleden, een zwart stipje (niet helemaal rond). Waar ik me geen zorgen over maakte tot ik besloot om mijn ogen te bewegen en het stipje mee bewoog.” Dat is een heel normaal verschijnsel omdat de zon direct in je ogen scheen

Reageren
    Kain

Serieus? Ik heb vaak mijn ogen dicht gedaan terwijl de zon op mijn ogen scheen, en zo’n stipje kan ik me niet mer herinneren.

En mijn vriend waar ik het aan vroeg, zei ook dat hij geen stipje had als hij het zelfde deed.

Reageren
    John (moderator)

Ja, serieus. Het ligt dan vooral aan de sterkte van de zon

Reageren
    Kain

Ik zit op het moment idd in een pokke warm land in/rond een woestijn en dicht bij de evennaar, dus dat kan wel verklaren waarom ik het nooit eerder zag.

Vind het alleen nog steeds best wel vreemd dat het wel steeds de zelfde stip op de zelfde plek te voorschijn komt, ookal heb ik mijn ogen al gesloten voor de zon er op schijnt.

Nja, ik denk dus dat me dan geen zorgen hoef te maken.

Reageren
    Kain

Ik ben wss weer aan het piekeren omdat ik hier veel dingen opmerk dat ik Nederland niet zag, en ik vind het onzinnig om hier voor een aparte topic te maken. Maar goed de vraag/verhaal:

Als het compleet duister is dan zie ik en glinstering in mijn oog hoek die aan en uit gaat. Het zijn misschien vergelijkbaar met flitsen maar dit gebeurt in een klein deel van mijn zicht.

Is die glinstering een normale reactie van mijn ogen omdat een normaal verlichte kamer in eens compleet duister is (waar ook geen maanlicht binnenkomt)? Ik ben wel vaker in een totaal duistere ruimte geweest, ook ruimtes die spontaan compleet verduisterd werden. Dus die glinster ten grote van mijn vinger zou ik toch wel echt eerder gezien moeten hebben.

Reageren
Reageer op: Heb ik een blinde plek?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.