gezocht lotgenoten met dubbel J katheter

Er zit heel veel verschil in de ervaringen met een dubbel J  zoals er te lezen is!

Ik ben een ervaren niersteen patiënt en kan misschien wat helderheid geven.

A: als je een D.JJ krijgt terwijl je nog nierstenen hebt dan is het geen pretje en is het alleen maar om de doorgang van urine te waarborgen.

B: Als de JJ gezet wordt na de operatie is de last vele malen minder en de pijn te verwaarloze, natuurlijk is het niet lekker maar goed te doen.

Hoop dat jullie iets aan deze info hebben

Reactie

Bert, bovenstaande is waarschijnlijk jou ervaring, maar ik ben het niet met je eens. Ik denk dat er veel meer factoren meespelen bij het al dan niet hebben van klachten bij een JJ-katheter

Ik heb geen ervaring met nierstenen, maar heb een JJ gehad nadat mij een baarmoederverwijdering mijn urineleider was beschadigd. Ik heb acht weken lang 24 uur per dag erge aandrang gehad en veel pijn. Medicatie als betmiga, vesicare en buscopan hielpen niet, tamsulosine hielp een beetje en uiteindelijk heb ik het volgehouden op oxycodon, oxycontin en diclofenac.

Reactie

Beste Bert,

Gelukkig eindelijk iemand die ook goede ervaringen, net als ik (lees mijn Topic: "Ron; 17 december 2019) met het plaatsen van een Dubbel J Kather heeft. 10 dagen in gehad na verwijdering nierstenen en vrijwel tot geen last gehad. Alleen een te verwaaloze zeer licht "drukgevoel" bij plassen in de flank die na paar seconden al weer weg was en totaal niet pijnlijk was. Ik deed, en kon, er alles mee (alleen sporten werd afgeraden). Ik wandelde, ging naar de Sauna, ging uit eten, kortom het beheerste totaal mijn dag niet. Dus ik wordt een beetje moe van al die negatieve verhalen, terwijl er ook heel veel positieve ervaringen zijn en mi. Urologen hiermee volkomen ten onrechte de "zwarte piet" krijgen.

Ik heb in 1993, 1998, 2007, 2018 en nu nierstenen gehad (in 2007,  12 en maand in het Ziekenhuis gelegen. 10 uitgeplast en 2 operatief verwijderd) dus weet echt wel waar ik over praat en wat voor helse pijnen Kolieken zijn.

Reactie

Vandaag dubbel J geplaatst en helse pijnen doorgaan. Voor mij de tweede keer dus ik weet wat ik kan verwachten. Mijn ziekenhuis is niet in het bezit van een flexibele URS evenmin een ESWL machine. Moet hiervoor dus naar een ander ziekenhuis. De steen is naar mijn mening zo hard ( rond de 1000 hu) dat eswl weinig zin zal hebben. Mijn uroloog had mij dus eigenlijk gelijk moeten doorverwijzen naar een ander ziekenhuis waar wel de juiste behandeling kan worden gegeven. Dubbel J geeft nu hevige blaas krampen en hinderlijk veel aandrang om te plassen. Bij het plassen voelt het alsof je nier als een spons wordt uitgeknepen. Bovenop de koliek pijn die je al hebt van de steen is dit niet het gewenste resultaat van de dubbel J

Reactie
Reageer op: gezocht lotgenoten met dubbel J katheter
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief