Zoeken Vraag het forum

Witte tong

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Erik

Sinds een paar dagen heb ik last van een witte tong.
    Vooral achterin en in het midden. Ik heb verder geen last van slechte adem of vieze smaak of iets dergelijks.
    Ik poets elke dag mijn tanden en gebruik regelmatig mondwater.
    Ik heb de laatste tijd wel slecht geslapen, gegeten en wat last van stress en begreep dat dit ook een rol ka spelen. Ook ben ik verkouden geweest en heb ik nog wel last van slijm
    In mijn keel. Is dit tongbeslag of iets anders? Aan de zijkanten van mijn tong heb ik ook soort ven bultjes, die heb ik wel vaker gehad en verdwenen ook weer. Kan iemand mij vertellen hoe of wat?
    Bedankt!

9 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

In de middeleeuwen kon men diagnosen stellen op basis van het uiterlijk van de tong.. Dat heb ik in mijn medische opleiding niet meer zo geleerd. Weet wel dat een beslagen tong betekent dat je “iets” onder de leden kunt hebben.

Het oogt verder niet als schimmel o.i.d.
    De papillen van de tong kunnen inderdaad bij perioden opzetten. Niet schadelijk te noemen!

Reageren
    Henk

Haartong door verminderde speekselproductie door stress

Reageren
    Erik

Allebei bedankt voor jullie reactie.
    Is er iets wat ik er tegen kan doen of gaat dit vanzelf weer weg als de stress minder wordt?

Reageren
    Erik

En “iets” kan zijn een verkoudheidsvirus of iets dergelijks of inderdaad de stress, slechte slapen?

Reageren
    Erik

Vandaag toch even langs de HA geweest. Voor de zekerheid een anti schimmel drankje meegekregen. Omdat ik verder geen klachten heb qua slikken en pijn in mijn keel dit proberen. Ze zei wel dat heel veel
    Mensen die witte aanslag hebben! En als het niet een schimmels is dan goed blijven poetsen en veel drinken

Reageren
    Xander

Uit recente feedback van de KNO arts blijkt dat veel mensen met tongbeslag worden gezien. Meestal wordt er via de HA gestart met een middel tegen schimmel zoals Nystatine of Fluconazol. Volgens de KNO arts is schimmel ook altijd zichtbaar aan de binnenkant van de wang.
    Tongbeslag kan veel oorzaken hebben. In mijn geval (en komt regelmatig voor volgens KNO) komt het door reflux, maagzuur dat weer omhoog komt in de mond om welke reden dan ook. Het is vrij makkelijk te testen door een protonpompremmer te gebruiken zoals Omeprazol. Ik merkte het verschil al redelijk snel alhoewel het wel even kan duren voordat het weg gaat. Omeprazol is een maagzuur remmer en verkrijgbaar bij een drogist. Daarnaast helpt dagelijks een tongschraper gebruiken ook.

Reageren
    Erik

Dan ga ik dat eens proberen! Het drankje tegen schimmel heeft niet geholpen! De tongschraper heb ik, maar dan kom ik niet bij de de achterkant van mijn tong. Dan ga ik kokhalzen haha

Bedankt voor je reactie

Reageren
    Henk

Ik zeg het nogmaals zulke klachten waarvan je de oorzaak niet kan vinden wijzen altijd naar te veel stress. Dus heb je veel stress of angst in je leven waardoor je een droge mond krijgt?

Reageren
    Erik

De droge mond valt nu mee. Stress zeker van de verbouwing van de badkamer en keuken want dat looot op z’n zachts gezegd niet soepel.

Reageren
Reageer op: Witte tong
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.