- Pleisters27 juni 2018 om 16:25
Hallo,
Ik vroeg mij af of de koortslippleisters van Compeed aan te raden zijn bij een koortslip. Ik heb er momenteel eentje (beginnende fase) en heb toevallig die dingen gehaald. Is het daarnaast medisch verantwoord, oftewel trek ik daarmee niet mijn lip open?
23 reactiesReagerenPleisters27 juni 2018 om 16:27Klopt het dat deze pleisters ook een verdere besmetting voorkomen, als in jezelf besmetten bij je ogen, neus of zelfs daar beneden? Dit wordt gezegd doordat de blaar wordt afgesloten
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 18:12Als je de gebruiksaanwijzing goed leest en volgt, komt dar helemaal goed
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 18:19Dankuwel. Heb er nu eentje op maar die blijft aan de binnenkant van mijn lip niet zo goed plakken.
Ik heb nog een tweetal vragen als u het goed vindt.
– Ik lees overal dat je jezelf kan besmetten als je je mond aanraakt en daarna je ogen of daar beneden oid. Hoe serieus moet ik dit nemen? Is het echt zo dat ik nu elke keer nadat ik per ongeluk mijn mond aanraak of bijvoorbeeld mijn drinkglas dat ik mijn handen moet wassen, of valt dit wel mee?
– Is een desinfecterende handgel een vervanging van zeep en handen wassen? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik niet in de buurt ben van een wasbak met zeep en dat ik daardoor mijn handen niet kan wassen.
(Â https://www.kruidvat.nl/kruidvat-desinfecterende-handgel/p/30984 ) zoals deze
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 18:19En mijn 2e vraag. Weet u daar ook iets over? (#2)
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 19:23Als je het vocht van een blaasje in je oog wrijft zou dat kunnen…voor het overige zal het allemaal wel meevallen.
Handgel is prima
De pleisters zijn volgens ook niet bedoeld voor de binnenkant van de lippen. Daar zullen ze niet plakken
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 19:29Okee dankuwel. Ik ga die handgel aanschaffen, deze heeft dus hetzelfde effect als zeep en handen wassen?
Bij de pleisters ben ik erachtergekomen jaa haha, heb nu een ‘halve’ pleister recht op de plek zitten, deze plakt wel. Werken deze pleisters ongeveer net zoals Zovirax e.d?
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 19:37Nee, dat is niet hetzelfde als de zovirax…
Reageren
De gel is primaPleisters27 juni 2018 om 19:40In hoeverre verschilt het? Wat zou ik beter kunnen gebruiken?
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 19:44De pleisters zijn alleen maar bedoeld om een blaasje af te dekken. Zovirax bevat een antiviraal middel dat het virus zelf bestrijdt.
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 19:46Oh, als ik het goed begrijp kan ik beter eerst zovirax gebruiken en op het moment dat ik een afspraak heb oid zo’n patch gebruiken?
Vermindert de patch de besmettelijkheid?
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 20:19Dat zou inderdaad het beste zijn. Het verminderen van de besmettelijkheid is niet gegarandeerd
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 20:25Aha een leuk marketingpraatje dus? Ik was sowieso niet van plan om te zoenen of orale seks te hebben maar ik heb een lichte vorm van smetvrees. Vandaar ook de vraag mbt zelfbesmetting. Als ik het goed begrepen heb is dat alleen mogelijk met het vocht dat uit een blaasje komt en dan in de ogen wordt gesmeerd? En andere vormen van zelfbesmetting, bijvoorbeeld daar beneden, komt niet zo vaak voor?
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 20:27Vocht in de ogen smeren kan problemen geven, maar voor de rest komt het inderdaad maar zeer zelden voor
ReagerenPleisters27 juni 2018 om 20:29Dankuwel, duidelijk. Het is dus een kwestie van de blaasjes in de gaten houden en zorgen dat wanneer de blaasjes losbarsten ik het goed schoonmaak en mijn handen was, daarvoor en daarna hoef ik niet als een bezetene mijn handen voor en na het plassen te wassen bijvoorbeeld?
Reageren