- Charlotte25 augustus 2012 om 16:02
Hallo,
Ik heb een vervelend probleem waar ik weinig over kan vinden op internet. Hoe veel ik ook probeer en hoe ver ik de tampon ook in mijn vagina duw, welke maat tampon dan ook en met of zonder inbrenghuls, ik duw de tampon met mijn bekkenbodemspieren altijd terug naar beneden. Dit betekent dat ik de tampon altijd voel zitten als een soort stokje in mijn vagina.
Ik ben hiervoor naar de gynaecoloog geweest, maar daar was niets afwijkends te zien. Daarna ben ik doorverwezen naar de bekkenbodemfysio, maar ook zij kon mij niet goed helpen. Wel kwamen we tot de conclusie dat ik moet leren mijn bekkenbodemspieren te ontspannen, deze zijn heel sterk en heb ik áltijd automatisch aangespannen. Hetzelfde geldt voor mijn buikspieren, ook die zijn erg sterk en altijd aangespannen (waardoor ik obstipatie heb en vaak buikpijn), en misschien moet ik eerst mijn buikspieren leren ontspannen voordat ik mijn bekkenbodemspieren kan ontspannen. Ik adem ook kort en verkeerd (niet door mijn buik) en ik denk dat stress snel op mijn buik slaat.
Ik kan mijn spieren wel ontspannen, bijvoorbeeld tijdens seks, maar dit moet ik heel bewust doen en span ze zodra ik er niet aan denk weer aan.Omdat ik deze spieren waarschijnlijk al 22 jaar aanspan is het lastig om dit zelf af te leren. Heeft iemand enige tips waar ik het beste kan beginnen om spieren te leren ontspannen? Is er hiervoor een therapie? Kent iemand dit probleem?
Dankjewel alvast voor de antwoorden.
5 reactiesReagerenEef28 augustus 2012 om 11:13Hai, als seks wel lukt, moet een tampon ook lukken. Heb je het al geprobeerd met een klein beetje glijmiddel of spuug?
ReagerenAnoniem128 augustus 2012 om 11:15Lees meer vragen en antwoorden over te gespannen bekkenbodemspieren:
Reageren
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=Bekkenbodemspieren+gespannen&sa=zoeken&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.dokter.nl%2FCharlotte28 augustus 2012 om 15:16Dankjulliewel voor de reacties tot nu toe!
Eef, de tampon inbrengen lukt wel, maar daarna duw ik de tampon onbewust naar beneden. Het probleem is dus dat de tampon niet blijft zitten, wat ik ook probeer. Ik breng de tampon ver genoeg in, want ik zou niet weten hoe ik de tampon dieper dan mijn vinger of de inbrenghuls moet inbrengen.
Ik heb geen vaginisme, en weet dus ook niet of dit ‘gespannen bekkenbodemspieren’ heet wat ik heb, maar ze zijn inderdaad vaak aangespannen, echter niet óverspannen. Door het aanspannen en ontspannen duw ik de tampon er uit.
Ik zou graag iets aan deze gespannen bekkenbodem spieren, en ook aan mijn gespannen buikspieren, wat doen. Mijn bekkenbodemfysio raadde mij haptonomie aan, maar ik ben op zoek naar meer mogelijkheden of mensen met hetzelfde probleem.
ReagerenLana28 augustus 2012 om 15:24Hai, je zou je bewust kunnen maken van je spieren in en rond je vagina door je ‘billen samen te knijpen’. Dan voel je ook je vagina als het ware iets omhoog gaan. Misschien dat deze oefening je helpt om de tampon juist binnen te houden en niet naar buiten te ploepen?
ReagerenLana28 augustus 2012 om 15:26Nog even ter aanvulling: misschien helpen bevallingsoefeningen jou ook wel?
Reageren