Zoeken Vraag het forum

Menstruatie weg?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jelisa

Vrouw, 38, altijd keurige cyclus, regelmatig ongesteld, geen anticonceptie, maagd. Laatste menstruatie kwam een week vroeger, ik zat stijf te werken 9 uur lang, want de volgende dag zou ik vakantie hebben. In de avond stijve heupen, ik sta op met twee zware zakken vuilnis om weg te gooien, ik kom terug, en heb bloedverlies. Volgende dag ongesteld. Was heel blij, want ik had 2,5 week vakantie, dus dat het eerder kwam was een cadeau, want dan kon ik nog 1,5 week genieten.

Menstruatie verliep normaal, en toen 1,5 week lekker geslapen, veel gelopen. Voelde me heerlijk fit. Echter de dag dat ik moest werken, weer 5 uurtjes geslapen, en ik voelde vocht, alsof ik weer zou menstrueren, dat gebeurde niet, maar het gevoel hield 2 weken aan. En dat gevoel is weggeaan rond de tijd dat ik weer zou moeten menstrueren. Dat zou 10 dagen geleden zijn, maar er is nooit een menstruatie gekomen. 10 dagen overtijd, en het voelt ook niet alsof ik ooit weer ongesteld ga worden.

Nu hoef ik geen kinderen, dus van mij mag dit wegblijven, maar ik lees dat botten kunnen ontkalken als je niet menstrueert?! Dat vind ik toch eng. Maar ik wil ook niet naar de huisarts om zogenaamd te huilen dat het maandelijkse ongemak wegblijft. Ik weet 100% zeker dat ik nooit meer ga menstrueren, maar kan ik dit gewoon zo laten of moet ik echt naar de huisarts?

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Voorlopig hoef je nog niet naar de huisarts. Een keer een onregelmatige menstruatie betekent nog niet dat je al vervroegd in de overgang zit en dat je oestrogenen dus al gezakt zijn, waardoor je botten sneller ontkalken (gebeurt bij iederen na de overgang..).
    En testen met een bloedtest of je in de overgang zit kan toch niet (hoewel dat vaak gedacht wordt).
    Dus je zal de komende maanden moeten kijken hoe het gaat lopen met de menstruatie.
    Strikt genomen ben je pas in de menopauze als je gedurende 1 jaar niet meer ongesteld bent geweest.
    En jij bent nog jong. Vraag (indien mogelijk) aan je moeder wat de overgangsleeftijd van haar was (of je oudere zus..). Daar ligt een pos. correlatie.

Reageren
Reageer op: Menstruatie weg?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.