Zoeken Vraag het forum

Menstruatiepijn. Kan ik al aan de pil?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • De pil

Ik ben 15 jaar. Elke maand heb ik de eerste 2 dagen van mijn menstruatie heel erg veel buikkrampen en ik voel mijn eisprong waardoor ik me ook echt ziek van kan worden. Als deze dagen niet in het weekend of in een vakantie vallen, moet ik soms ook gewoon weg van school. Ik mag alleen maar paracetamol gebruiken omdat ik astma heb en omdat mijn moeder ook niks anders mag hebben. Ik heb gehoord dat de pil je menstruatie regelmatig maakt en dat de symptomen minder worden. Ben ik er te jong voor? Zijn er ziektes of andere nare bijwerkingen die je kan hebben? Mijn moeder is bang voor de hormonen en ik wil dit dus graag weten.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Als je menstruatie begint, kun je geen eisprong meer voelen want die was ca 10-11 daarvoor. Je zou aan de pil kunnen beginnen. Je bent er niet te jong voor. De pil kan wel bijwerkingen hebben…Het beste is om naar de huisarts te gaan en het te bespreken

Reageren
    De pil

Dit snap ik. Mijn ovulatie voel ik natuurlijk niet tegelijk met mijn menstruatie. Bedankt voor de reactie

Reageren
    Catootje

Bij menstruatiepijn zou ik vooral wat doen aan de oorzaken. Zoals je voedingspatroon. Geraffineerde suikers en zuivel zoveel mogelijk vermijden. Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren je hormonen ondersteunen en je pijnklachten helpen verminderen. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B, D en E, gammalinoleenzuur en omega 3.  Magnesium in de vorm van magnesium phosphoricum werkt vrij snel. Verder zijn er bepaalde kruiden die ontkrampend kunnen werken, zoals kamille.

Gebruik van de pil onderdrukt je eisprong, bevordert een toestand van oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Ook berooft de pil je lichaam van diverse vitaminen en mineralen, waaronder zink, vitamine B en magnesium. Op de kortere of langere termijn kan dit alles weer andere klachten geven.

Reageren
Reageer op: Menstruatiepijn. Kan ik al aan de pil?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.