- Anoniem8 mei 2018 om 17:15
Hoi,
Ik ben een meisje van 16 jaar. Al drie menstruaties op rij heb ik een veranderde menstruatie. Ik heb namelijk alleen nog maar bruin bloedverlies met veel klonten erin. Daarnaast menstrueer ik zeer licht (bijna niks). Ook is mijn menstruatie sinds drie maanden onregelmatig, terwijl mijn cyclus voorheen heel regelmatig was.
Ik heb een achtergrond met een eetstoornis en heb daar nog steeds last van (ik eet wel, maar ik vind het moeilijk om bepaalde voedingsmiddelen te eten). Ik moet hiervoor nog steeds op controle komen bij de huisarts. Ik ben 1,60 m lang en weeg 42,5 kg.
Ik maak me zorgen en ben bang dat de verandering van mijn menstruatie een ernstige oorzaak heeft, aangezien het al best lang het geval is. Zou mijn probleem met mijn voeding te maken kunnen hebben? Of is het waarschijnlijker dat dit een andere oorzaak heeft?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 mei 2018 om 17:38Het zou zeker met je eetstoornis te maken kunnen hebben. Een eetstoornis kan soms zelfs onvruchtbaarheid tot gevolg hebben
ReagerenCatootje9 mei 2018 om 19:01Met een eetstoornis ben je vaak bang voor vet, terwijl je de vetzuren en de vetoplosbare vitaminen nodig hebt. Ook heb je voldoende eiwitten nodig. Mensen met een eetstoornis hebben vaak tekorten aan allerlei stoffen, zoals zink en vitamine B en door je eetstoornis loop je nog meer tekorten op. Naast goede begeleiding ook zorgen voor voldoende voedingsstoffen, misschien wat supplementen. In een Multi zit wel vaak te weinig van stoffen als magnesium, calcium en vitamine C. Voor je hormonen zijn ook allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren belangrijk.
Bruin bloed kan duiden op een tekort aan progesteron. Was bij mij in elk geval zo. Is bij mij verdwenen, mede door lysine en natuurlijke progesteroncrème. De meeste vrouwen hebben een teveel aan oestrogeen maar bij een eetstoornis zou je ook een tekort kunnen hebben aan oestrogeen.
Ik zou zorgen voor evenwichtige voeding en je niet te druk te maken dat je koekjes zou moeten eten. Vooral dat eten wat jouw lichaam nodig heeft. Op proud2bme.nl kan je lotgenotenverhalen lezen en chatten met een deskundige of vrijwilliger over een eetstoornis.
Reageren