- Anoniem5 juli 2017 om 13:50
Hallo,
Ik ben een meisje van 23 jaar. Altijd ben ik al onregelmatig ongesteld geweest, maar toch heb ik iedere maand last van bruin bloedverlies/afscheiding. De ene keer gaat dit wel over in een echte menstruatie en andere keren blijft het alleen hierbij en is het na 1week, soms 2 weken over. Kan er de klok ongeveer op gelijk zetten wanneer het weer begint. Ik heb al heel veel hierover gelezen, wat het zou kunnen zijn, oud bloed etc. maar van alle situatie die ik lees komen niet overeen met die van mij. Vandaar dat ik het nu eindelijk eens wil uittypen en kijken of iemand hier iets anders over te zeggen heeft. Het begon denk ik al op mijn 14e. Na afwisselend wel gewoon ongesteld te worden en deze bruine afscheiding, ben ik, toen ik een vriend kreeg, aan de pil gegaan. Hiermee was de bruine afscheiding ook gelijk verleden tijd. In de stopweek werd ik wel gewoon ongesteld, de eerste en laatste dag misschien wat lichtbruine afscheiding. Ik heb al zolang ik mij kan herinneren last van ondergewicht, geen ernstig ondergewicht, maar ik heb altijd gedacht dat dit misschien wel een rol zou kunnen spelen erin. Omdat ik toch aan mijn toekomst denk en ik graag kinderen zou willen, ben ik vorig jaar gestopt met de pil slikken, ik geloof in mei. De eerste 4 maanden ben ik daarna gewoon normaal ongesteld geweest, al werd de bruine afscheiding langzaam iets meer en het bloedverlies iets minder. De laatste keer was in september. Daarna pas in januari weer. In die tussentijd ook geen last meer gehad van bruine afscheiding. Nu heb ik sinds april weer regelmatig last van bruine afscheiding. Het begint met een week licht bruine afscheiding, daarna wordt het donkerbruin, en daarna begint het bloedverlies. Dit kan gewoon opgevangen worden met een inlegkruisje, want veel is het niet. Omdat ik graag zwanger zou willen worden, weet ik nu dus niet wanneer mijn eisprong zou zijn, en of het überhaupt mogelijk zou zijn op dit moment.
Samengevat:
Al jaren last van bruine afscheiding indien ik geen pil gebruik
Ondergewicht
Onregelmatig ongesteldHeeft iemand hier nog ideeen over wat het zou kunnen zijn, hoe het ontstaat, maar vooral hoe je er vanaf komt? Ik heb nog nooit een huisarts bezocht hierover, al denk ik daar de laatste tijd wel vaker over na om toch te gaan doen, maar als eerste stap plaats ik mijn berichtje hier.
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 juli 2017 om 15:27De ene keer gaat dit wel over in een echte menstruatie en andere keren blijft het alleen hierbij en is het na 1week, soms 2 weken over. Kan er de klok ongeveer op gelijk zetten wanneer het weer begint.
Het begint met een week licht bruine afscheiding, daarna wordt het donkerbruin, en daarna begint het bloedverlies.
Er zitten wat tegenstrijdigheden in…
Als de bruine afscheiding voorafgaat aan de menstruatie, zou het van de eisprong kunnen  zijn. Een ovulatiebloeding. Maar dat is niet wat je in de eerste alinea schrijft… Dus als de afscheiding te pas en te onpas optreedt, is het goed om naar de dokter te gaan
ReagerenAnoniem5 juli 2017 om 17:47Ongeveer 3 weken na mijn laatste dag ongesteld begint de bruine afscheiding.
22 juni begon de licht bruine afscheiding, 1 juli begon de donkerbruine afscheiding met wat bloed erbij en nu ben ik ongesteld. Daar sloeg het laatste deel op.
Eerste deel gebeurt ook wel eens, maar dan nog kan ik de klok er op gelijk zetten wanneer het er is. Eigenlijk altijd exact om de 4 weken.
ReagerenJohn (moderator)
5 juli 2017 om 18:01Dan is het is het dus iedere keer de aanloop naar de menstruatie. In dat geval zal het dan toch oud bloed van de vorige menstruatie zijn, dat uit de baarmoeder komt, voordat je eigenlijke menstruatie begint.
ReagerenAnoniem5 juli 2017 om 18:10Oké.
Dus vandaar dat het ook helemaal wegblijft zodra ik aan de pil ben. Mag ik hieruit concluderen dat het gewoon iets hormonaals is? Of zou het in het ergste geval, alsnog een symptoom kunnen zijn van iets ergers?
Maar, ik weet niet of jij hier antwoord op kunt geven, hoe kan het dat het soms bij 1 á 2 weken bruine afscheiding blijft en er geen menstruatie volgt?
ReagerenJohn (moderator)
5 juli 2017 om 18:15Het is inderdaad hormonaal. Dat begint eigenlijk al bij de eisprong.
Het uitblijven van de menstruatie kan meerdere oorzaken hebben. Hoe groot ben je en wat weeg je?
ReagerenAnoniem5 juli 2017 om 18:33John (moderator)
5 juli 2017 om 19:07Je hebt ongeveer 4-5 kg ondergewicht. Dat kan een rol spelen en invloed hebben op je cyclus. Het zou goed zijn om daar in ieder geval iets aan te doen.
Ik denk dat het wel goed is om naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen voor de gynaecoloog voor het uitblijven van de menstruaties.
ReagerenAnoniem5 juli 2017 om 19:20Ik heb 3 weken geleden een afspraak met een diëtiste gehad, kijken of ik iets in mijn eetpatroon kan veranderen om uiteindelijk een iets gezonder gewicht te krijgen. Daar ben ik hard mijn best voor aan het doen en ik hoop dat ik daarin slaag.
Mocht dat niet het gewenste resultaat geven, ga ik inderdaad toch de stap nemen en een afspraak bij de huisarts maken.
In ieder geval heel erg bedankt voor je reacties!
ReagerenAnoniem3 november 2017 om 14:35Hoi!
Na aanleiding van mijn eerste berichten, heb ik nog een vraag.
Ik ben me meer gaan inlezen in de eisprong, hormonen ed. Zou het kunnen dat dit een symptoon is van progesterontekort?
ReagerenJohn (moderator)
3 november 2017 om 16:16Die vraag kan ik zo niet beantwoorden. Daar zou bloedonderzoek voor gedaan moeten worden.
ReagerenCatootje3 november 2017 om 16:43Bruin bloedverlies een week voor de menstruatie heb ik zelf jarenlang gehad. Kan duiden op een progesterontekort ofwel oestrogeendominantie, omdat het oestrogeen dan relatief te hoog is ten opzichte van het progesteron. Pilgebruik bevordert de oestrogeendominantie en berooft je lichaam van allerlei stoffen als zink, magnesium en vitamine B en C; stoffen die juist belangrijk zijn voor je hormonen. Op internet kan je een en ander vinden over oestrogeendominantie en wat je er aan kan doen. Het gaat vooral om de juiste voeding en aanvullende middelen, als maca, lijnzaad, kurkuma en vooral natuurlijke progesteroncrème. Vooral dat laatste middel heeft mij van mijn probleem af geholpen.
Bij ondergewicht extra zorgen voor evenwichtige voeding met vooral complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft, wat beter is voor je hormonen. Wat extra voedingssupplementen kunnen het ondersteunen.
Reageren