- C.6 maart 2018 om 08:39
Ik ben een jongedame van 27 jaar oud. Mijn situatie is als volgt. Ik weet al enkele jaren dat ik PCOS heb. Normaal gesproken zaten er 25-43 dagen tussen mijn menstruaties in. Hoe dan ook, ik wist dat ik altijd binnen dit tijdsbestek ongesteld zou worden. Vaker voelde ik het ook aankomen. Nu ben ik inmiddels 61 dagen niet meer ongesteld geweest en ik maak me best zorgen.
Ik heb wel ongeveer 6 weken geleden een blaasontsteking gehad en antibiotica hiervoor gekregen. De blaasontsteking is daardoor uiteindelijk verholpen alhoewel ze wel nog voor de zekerheid een onderzoekje gaan doen. Tijdens de blaasontsteking had ik ook vaginaal bloedverlies. Volgens de uroloog had dat niks met de blaas te maken maar is het iets gynaecologisch. Ook ben ik bij de gynaecoloog geweest en die heeft een inwendige echo gemaakt waarbij alles er goed uitzag. Ik maakte me vooral zorgen om het tussentijdse bloedverlies. Van het uitstrijkje krijg ik vandaag de uitslag, al verwacht de gyn. niet dat er iets geks uitkomt. Het blijft nu dus wel een feit dat ik al 61 dagen niet echt een menstruatie heb gehad. Dat de menstruatie zo lang uitblijft heb ik nog niet aangekaart bij de gyn. maar dat ga ik zeker doen als ze me belt. Ook moet ik hierbij vermelden dat ik de laatste tijd best wel meer gestressed ben enzo, vanwege het overlijden van een tante.
Jullie enig idee waar het tussentijdse bloedverlies mee van doen kan hebben en is het normaal dat een menstruatie zo lang uitblijft? Aangezien ik het normaal gesproken best regelmatig was voor iemand die PCOS heeft.11 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 maart 2018 om 09:59Stress kan natuurlijk invloed hebben op je menstruatie. Maar ook de PCOS. het kan best zijn, dat een cyste op een eierstok de eisprong verhinderd. En dan blijft de menstruatie ook uit. Je moet het uitblijven wel met de gynaecoloog bespreken.
ReagerenC.8 maart 2018 om 10:13De uitslag van het uitstrijkje was goed.Gisteren nog even telefonisch met de gyn. gesproken. Ze herhaalde nogmaals dat het uistrijkje goed is en de inwendige echo ook goed was. Wel waren er genoeg blaasjes te zien op de eierstokke .En dat het volkomen normaal is dat de menstruatie bij PCOS zolang kan uitblijven. En toch blijf ik me een beetje zorgen maken. Ik heb het idee dat de kwaaltjes al snel worden afgeschoven op de PCOS. Doordat ze dit zo afschuiven, ben ik bang dat ze andere dingen over het hoofd zien. Een menstruatie kan bijv. toch ook uitblijven door een verminderde schildklierwerking? Of maak ik me nu te druk? Ik heb hier wel een doosje Provera liggen, het is mij geadviseerd om deze te gebruiken. Het liefst word ik natuurlijk op een natuurlijke wijze ongesteld en als ik deze tabletjes ga nemen, weet ik niet wat mijn natuurlijke cyclus doet. Wat moet ik nu?
ReagerenJohn (moderator)
8 maart 2018 om 10:21PCOS kan dat wel veroorzaken. Cysten kunnen een eisprong verhinderen. En dan is er ook geen menstruatie. Ik zou de Provera toch gaan gebruiken
ReagerenC.8 maart 2018 om 14:55Dus ondanks de cyclus redelijk goed was, kan dat ineens zo erg omslaan? Dat ik nu eigenlijk 3 weken overtijd ben…
Reageren
Stress ik teveel hierom? Of moet ik om nader onderzoek vragen ivm hormonen..schildklier etc. De huisarts ziet me al aankomen…kan moeilijk ontspannen overigens…heb de hele tijd ook last van het globusgevoelJohn (moderator)
8 maart 2018 om 14:59Zoals ik al schreef:Â het is mogelijk dat een of meerdere cysten de eisprong verhinderen. En als je geen eisprong hebt, dan heb je ook geen menstruatie. Je hebt PCOS…En cysten kunnen plotseling gaan groeien …
ReagerenCatootje9 maart 2018 om 08:14Bij een onregelmatige cyclus kunnen zaken spelen als insulineresistentie en oestrogeendominantie. op internet kan je vinden hoe je dat zelf kan bijsturen met de juiste voeding, bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren en aanvullende middelen. Pcos is een etiketje dat wat zegt over de gevolgen van die ontregelingen.
Reageren
Bij cystes spelen ook oestrogeendominantie en tekorten aan diverse voedingsstoffen, waaronder jodium een rol.
Antibiotica kunnen soms nodig zijn maar ze zorgen ook voor tekorten aan diverse vitaminen en mineralen in je lichaam en ze verstoren je darmflora. Tijd dus om te zorgen voor wat aanvulling van stofjes en om je darmflora weer te herstellen.C.15 maart 2018 om 11:30Enig idee hoe lang een menstruatie kan uitblijven in dit geval? Ik probeer zoveel mogelijk te ontspannen, al gaat me dit heel moeilijk af. Ik blijf te gestressed en dan nog uiteraard die cystes….heb de hele tijd het gevoel dat mijn keel word dichtgedrukt. Mijn keel voelt droog aan. Ik ben bij de uroloog geweest die een cystocopie heeft gedaan. Het zag er goed uit. Inmiddels zit ik al op 70 dagen dat ik niet ongesteld ben.
ReagerenJohn (moderator)
15 maart 2018 om 12:19Die vraag kan ik zo helaas ook niet beantwoorden
ReagerenC.15 maart 2018 om 12:51Of met andere woorden, bij hoeveel dagen niet ongesteld zijn moet ik mij zorgen beginnen te maken?
ReagerenJohn (moderator)
15 maart 2018 om 12:54Na 70 dagen zou je een afspraak kunnen maken bij de gynaecoloog
ReagerenC.15 maart 2018 om 13:27Zoals al eerder vermeld ben ik nog niet zo lang geleden bij de gyn.geweest. Moet ik nu alweer gaan dan? Maar zoals ik ook al zei maak ik mij het meeste zorgen over het feit dat de klachten misschien te snel op pcos worden afgeschoven. Ik stress veel sinds ik mijn tante verloren ben. Maar voordien had ik voor mijn doen een vrij regelmatige cyclus. Zouden er nog andere redenen kunnen zijn voor het uitblijven? Mijn grootste vrees blijft ook altijd kanker. Maak ik mij te druk?
Reageren