- Sab1 februari 2017 om 10:57
Hallo,
Ik ben nu 6 maanden gestopt met de pil, de eerste cyclus daarna duurde 36 dagen. Toen 27 en daarna netjes 26 dagen gebleven. Maar nu heb ik vorige maand een cyclus van 24 dagen gehad en deze maand 23 dagen.
Wat jan de reden zijn dat mijn cyclus steeds korter wordt ?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Groetjes
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 11:01Het kan soms wel 1 jaar duren voordat je cyclus weer helemaal hersteld is nadat je met de pil bent gestopt.
ReagerenSab1 februari 2017 om 11:27Oke, dus ik moet dit op het ontpillen gooien ?
ReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 12:14Moeten is een groot woord, maar het is wel het meest voor de hand liggende.
ReagerenCatootje1 februari 2017 om 17:41Soms kan het met je leeftijd samenhangen. Nu ik in de overgang zit heb ik een kortere cyclus van zo’n 3,5 weken.
De pil kan tekorten aan bepaalde stoffen geven, zoals zink en vitamine B en andere stoffen. Deze zijn nodig voor de hormonen. Ook bevordert de pil een toestand van oestrogeendominantie, wat wil zeggen dat het progesteron te laag is ten opzichte van het oestrogeen. Dan kan je weer bijsturen met natuurlijke middelen die helpen het teveel aan oestrogeen af te breken, zoals kurkuma. Het beste kan je er zelf een en ander over opzoeken op internet. In hoeverre het invloed heeft op de duur van de cyclus kan ik je niet zeggen. Dat zou je aan een deskundige moeten vragen.
ReagerenSab2 februari 2017 om 08:00Bedankt voor jullie antwoord, ik zal het wel gewoon nog even aan blijven kijken.
Ik ben pas 29 jaar en heb nog een kinderwens, dus mag niet hopen dat het al overgangsklachten zijn.
Groetjes
ReagerenCatootje3 februari 2017 om 12:55Dan zal het de overgang nog niet zijn.
Je kan veel klachten wel bijsturen, alleen is het soms uitzoeken wat voor jou helpt. Ik heb zelf een jaar of 20 lopen tobben met een rare menstruatie, die te begon met bruine afscheiding en gedruppel, totdat ik wat middelen vond die hielpen. Vanzelf werd het in elk geval niet beter. Sinds een jaar wel een iets kortere cyclus maar ik loop ook tegen de 50.
Reageren