- Caspar22 april 2013 om 18:11
Beste lezer,
Allereerst dank voor het nemen van de moeite om mijn bericht/vraag te lezen.
Ik snak naar antwoorden. Al ruim 6 maanden is mijn gezondheid slecht. Mijn avontuur begon met neurologische klachten (hoofdpijn, duizelingen, druk in het hoofd en ernstig vermoeid). Zelf had ik de link gelegd met het afsluiten van een roerige studietijd.
Na vele onderzoeken; neuroloog, internist, huisarts(en) heb ik zelf het volgende ontdekt. De internist vertelde onderzoek te gaan doen naar een auto-immuun ziekte, dit werd negatief getest. Toch liet het mij niet met rust. Na onderzoek bleek dat klachten veroorzaakt worden door bijvoorbeeld cortisol.
Ik gebruik van mijn 12e (Ik ben nu 23) de sterke eczeemzalf Cutivate. Hier zit cortisol in en heeft een adviserende gebruikhoeveelheid van 1x per dag voor een jaar. Ik zit hier dus ver overheen.
Nu zegt mij iets dat al dat cortisol niet goed is voor een mens. Na de klachten van hypercorticisme gelezen te hebben herken ik mij direct. Opgeblazen gevoel, onregelmatig vet (terwijl ik 3/4x per week sport vanaf mijn kinderjaren tot nu), vermoeid, branderig gevoel op de huid, vaak naar het toilet en erg duizelig.
Heeft iemand ervaring met het verschijnsel hypercorticisme? Wie kan mij iets vertellen over de behandeling? Ik heb overigens 3 maanden geleden een antibiotica kuur gehad welke mij goed geholpen heeft. Helaas kwamen de klachten weer terug.
Ik ben ten einde raad en opzoek naar antwoorden.
Wie weet meer als ik en kan mij helpen?
Groet,
Caspar
1 reactieReagerenJohn (moderator)
22 april 2013 om 21:14Beste Caspar,
Gelet op de wijze waarop het cortisol in je lichaam geraakt, denk ik aan het syndroom van Cushing. Dit is een verzameling van klinische tekens en symptomen die veroorzaakt wordt door een te hoog cortisolgehalte in het bloed (hypercortisolemie). Dit kan een gevolg zijn van inname van medicijnen die corticosteroïden bevatten, zoals inhalatiecorticosteroïden of huidzalven.
De klachten die je hebt zijn in principe nog mild uitgaande van cushing. Maar dat wil niet zeggen dat het syndroom van cushing niet aan de orde is. Het kan er wel toe leiden dat de diagnose niet wordt gesteld.Onderstaande link is van de Bijniervereniging NVACP. Kijk hier eens voor meer informatie over het syndroom en behandelingen.
Reageren