Zoeken Vraag het forum

hoe venlafaxine afbouwen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anne-l

Hallo Lente,

Heel veel jaren na dato.., maar ik kwam je berichten tegen… Ik ben ook na jarenlang gebruik van Venlafaxine bezig met stoppen, korrels tellen nadat ik eerder met zo’n taperingsstrip helemaal uit het lood sloeg… Dat ging veel te snel, overduidelijk, direct nadat ik weer terug ging naar 37.5 mg waren al mijn extreme klachten voorbij. Het korrels tellen ontdekte ik daarna, nu al bijna een jaar bezig, maar het allerlaatste stukje valt me enorm zwaar. Alle eerdere stapjes (5-10%) gingen prima, even een paar dagen last maar daarna stabiliseerde zich dat weer. Maar de laatste korrels…, ik zit nu op 1 korreltje per dag maar ga maar terug naar 2 , evt naar 3 per dag en hier meer tijd voor nemen. Hoe is het jou vergaan met het laatste stukje…?? Hoe heb je dit aangepakt..?? Ik hoop dat je dit bericht nog ziet…

_87_

Ik ben weliswaar niet de Lente waar je naar verwijst, maar ook ik heb ervaring. De laatste loodjes wegen inderdaad het zwaarst. Als je op 3 korrels zit zou ik per 3 dagen 1 korrel minderen. Dus 3 korrels, 3 dagen vasthouden en op dag 4 neem je 2. Als dit nog te zwaar is, neem dan een week. Hoe heb je eerder afgebouwd? Ik bedoel, per hoeveel tijd minderde je hoeveel korrels? Ik adviseer om ook wat supplementen erbij te nemen zoals visolie en magnesium. Vooral die laatste geeft in dit stadium denk ik best verlichting.

Reageren
    Gle

Ik neem smorgens en savonds 150mg venlafaxine.dus 300mg per dag .ik lees hier van bolletjes uit te halen …om af te bouwen ..weet iemand hoeveel ik er moet uithalen en een schema om tot volledige afbouw te kopen …ik neem dit van 1 april 2023
    Dank

Reageren
    manon

Sandoz heeft de capsules met tabletjes van 12.5 mg. Van 12.5 naar 0 kun je dan nog met tappering doen via een apotheek. Ik zit nu op 12.5 mg. Ben al 2x eerder gestopt, niet gelukt vanwege de ontwenningsverschijnselen. Dus maar weer gestart. Ik slik al 15 jaar 37.5 met uitschieters naar 75 en eenmaal 150mg. Ellende, die hoge dosering.
    Zit nu in een intensief psychologisch traject. Weet ook waar de angsten vandaan komen. Medicatie is een demper, maar de problemen blijven wel. Dus je zult altijd een keer door die dikke modder moeten van angst en ellende om uiteindelijk ook definitief van de medicatie af te kunnen komen.

geen idee of het me gaat lukken, maar ben wel vastbesloten. Lang leve de farmaceutische industrie.

Reageren
    Fransisca

Hallo.

Ik wil graag venlafaxine van 75 mg afbouwe naar 37,5 hoe pak ik de set het beste aan.

Reageren
    Suus

Dat kun je het beste met je huisarts of behandelaar bespreken.
    Die kan aan de hand van je dossier bepalen of het verstandig is af te bouwen en zo ja, hoe.

Reageren
    Bri

Na een mislukte poging om te minderen met 37,5 mg, ben ik een tijd lang op 37,5 mg gebleven om me weer een beetje mens te voelen. (Ik kom van 75 mg af)

Nu bouw ik af dmv korrels tellen. Het gaat ontzettend langzaam, maar ik hoop dat dit voor mij de manier is om er vanaf te komen.

Elke maandag minder ik met 2 korrels en hou die dosis een week aan. Het zal dus even duren voordat ik op 0 zit

Reageren
    Jac venlafaxine 37,50

Ik heb een vraag over venlaxine, ik gebruik nu 4 weken venlaxine, waarvan de laatste twee weken 37,50. Ik tril al weken lang de hele dag, graag wil ik verder afbouwen. Ik kan de capsule van 37,50 niet open krijgen. Heeft iemand raad?

Reageren
    Jac venlafaxine 37,50

Ik heb een vraag over venlaxine, ik gebruik nu 4 weken venlaxine, waarvan de laatste twee weken 37,50. Ik tril al weken lang de hele dag, graag wil ik verder afbouwen. Ik kan de capsule van 37,50 niet open krijgen. Heeft iemand raad?

Reageren
    Inky

Hallo allemaal ik ben Venlafaxine aan het afbouwen na al 3 jaar op een dosis van 12,5 mg gezeten te hebben Ben ik in juni 2025 begonnen met de afbouw naar 0. Met behulp van taperingstrips. Zit nu op 2mg inmiddels maar heb behoorlijke ontwenningsverschijnselen waar ik nu een beetje uit aan het komen ben. Je lijkt wel een junk die aan het afkicken is. De taperingstrips gaan per 0,5 mg dat is de laagste (kleinste ) tapering dosering. Maar in deze stappen zijn de stappen op deze lage dosering veeeelste groot. Dus nu hang ik op 2 mg en weet niet hoe nu verder. Tapering is ook weg kostbaar je moet het zelf bekostigen. Nu lees ik en hoor ik over korrels tellen. Maar de meningen lopen erover uiteen. De ene zegt risicovol want niet iedereen korrel bevat dezelfde dosering(artsen advies). De ander heeft er goede ervaringen mee. (Gebruikers).
    Het is capsule open maken, bolletjes tellen en delen door 37,5.
    Maar artsen zeggen dat er niet in iedere capsule even veel venlafaxine zit. Ik wil uiteindelijk verder met afbouw ooit. Maar op een lager tempo en een kleinere dosering. Adviezen zijn welkom ik weet niet waar ik info nu moet zoeken en wat ik geloven moet.

Reageren
    Renate

Vandaag met veel moed begonnen om venlafaxine 150 mg af te bouwen .
    Ga voor het bolletjes tellen , heb er tien van de 400 afgehaald en ga dat zeker een week doen .Heb mezelf voorgenomen het heel langzaam aan te doen .Mede door ervaringen uit het verleden . Het is en blijft een antidepressivia met een nare afbouw .
    Maar hopelijk gaat het me lukken .

Reageren
Reageer op: hoe venlafaxine afbouwen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.