- Anoniem19 december 2014 om 21:09
Sinds 8 dgn ben ik aan het afbouwen van venlafaxine van 300 4dgn later naar 225 na weer 4 dgn na 150 zit nu inmiddels op 75mg. Vanmorgen de ha gebeld voel me helemaal niet goed duizelig koud misselijk lig alleen op de bank dan gaat t als ik me hoofd maar stil hou.. Ook trek ik ineens wit weg en krijg ik het super koud. Nu 37.5 erbij gekregen en over 2wkn na 75 en dan na 4 dgn stoppen.. volgens mij bouw ik echt te snel af…. wie heeft deze ervaring en hoe lang duurt dit….
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 december 2014 om 23:15Ik kan me heel goed voorstellen dat je je niet goed voelt.
Reageren
De afbouw is veel en veel te snel! Onverantwoord snel. Ik weet niet wie die afbouw zo heeft voorgesteld maar dit is dus echt niet normaal.
Lees ook:
http://www.dokter.nl/forum/medicijnen/334386-hoe-venlafaxine-afbouwenAnoniem20 december 2014 om 10:31Eens met Tandor, dit is een belachelijk advies! Zowiezo moet afbouwen van Efexor heel langzaam en dit kan niet met de standaarddoseringen. Ook is de laagste standaarddosering van 37 mg nog veel te hoog om van te stoppen.
Het is niet alleen de schuld van de arts omdat de richtlijnen op dit gebied totaal verouderd en onbruikbaar zijn, zeker na langdurig gebruik (jaren).
Lees het zeer recente artikel van dr. Groot (Universiteit Maastricht) er eens op na en neem het mee naar je arts.
http://www.stijlbox.nl/l/library/download/470012Er zijn nog veel meer goede artikelen over de noodzaak tot zeer langzaam afbouwen van SSRI middelen (en met name VEnlafaxine en PAroxetine) maar dit is een uitstekend startpunt en zeer goed leesbaar.
Klaas
ReagerenAnoniem20 december 2014 om 14:01Dank je voor je reactie maar je zult het niet geloven de huisarts ik zat eergister al op 75 dacht dat ik gek werd heb huisarts gebeld en heb nu 37,5 erbij gekregen maar is nog klote over 2 wkn na 75 en dan na 4 dagn stoppen om weer aan een ander middel te beginnen als k 4 dgn gestopt ben maar echt niet ik ga niets meer slikken dan kom ik maar niet van mijn dwang af en van bep angsten
ReagerenDee11 december 2025 om 00:29Ik ga proberen om na 18 jaar gebruik af te kicken van 300 ml per dag . Heeft iemand advies?
ReagerenDee11 december 2025 om 00:29Ik ga proberen om na 18 jaar gebruik af te kicken van 300 ml per dag . Heeft iemand advies?
ReagerenJootje31 maart 2026 om 22:35Ook ik wil gaan afbouwen van 300 mg venlafaxine na ruim 10 jaar te hebben gebruikt tegen depressie en angsten maar nu vanwege de emotionele afvlakking en het verliezen van de intimiteit ( ook seksueel) met mijn man zou ik heel graag weer wat van mezelf terug willen vinden.
Eerder heb ik na twee rugoperaties zelf de morfine afgebouwd en heb daar een jaar over gedaan.
2 jaar geleden ben ik ook gestopt met roken.
Graag advies hoe dit aan te pakken. Met de reguliere standaard pillen word het te moeilijk.Dank je wel voor de informatie info
ReagerenVeertje1 april 2026 om 00:19Geen ervaring met venlafaxine maar ik heb wel gehoord over taperingstrips. Tik dat eens in op google en lees er eens over. Misschien de moeite waard om daar eens met je huisarts over te hebben.
Reageren