Sertraline werkt niet meer?

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG
  • #1

    Sinds een aantal maanden (3 ongeveer) neem ik sertraline (eerst 50 mg en dan 100). Ik voelde me stilletjesaan beter, maar ik had er iets meer van verwacht. De laatste weken ging het best goed maar sinds vorige week is het ineens weer slechter geworden. Ik voel me weer depressief en angstig, zoals het was voor de medicatie. Ik heb vaker gelezen dat medicatie kan stoppen met werken, maar kan het ook zijn dat ik gewoon weer een dipje heb of is dat niet mogelijk met die medicatie (mijn serotonineniveau zou toch terug in orde moeten zijn?)

    Er is ook niets in mijn omgeving of stress veranderd, dus dat is de oorzaak niet.

    En indien de medicatie niet meer werkt, dan is dat in mijn ogen redelijk snel. Andere medicatie is mogelijk maar is de kans dan niet veel groter dat ook hier heel snel het zijn effectiviteit gaat verlezen, als het al werkt?

    Ik maak me best veel zorgen want mijn depressie is redelijk heftig en dat zonder dat ik 'onderliggende problemen' heb, wat het ook moeilijk maakt om er iets aan te doen met therapie alleen..

    Reactie
    #2

    Hoi Kiara,

    ik gebruik Sertraline 50mg ook ongeveer 3 mnd, en realiseer me nu dat ik mij even zo neerslachtig voel als in het begin... Er zij ook geen enkel reden om depressief te zijn. Behalve misschien dat het mijn eerste jaar in het buitenland is. Maar woensdag ga ik mijn huisarts zien. Heb je trouwens veel bijwerkingen met AD gehad?

    Reactie
    #3

    Hej,

    Ik heb geen bijwerkingen gehad! Eerst heb ik Efexor geprobeerd maar daar werd ik echt ziek van en ben ik een aantal keren bijna van flauwgevallen. Ik voel me nu opnieuw zo slecht als in het begin, maar ik heb echt een betere periode gehad. De angst is wel niet meer allesverlammend, terwijl ik eerst constant me zorgen maakte of ik ooit een oplossing zou vinden op lange termijn. Nu probeer ik me die vraag niet meer te stellen en dat helpt wel een beetje om niet in paniek te schieten.
    Heb jij je nooit beter gevoeld of is het nu gewoon terug slechter gegaan?
    Aangezien ik nog jong ben is het redelijk angstaanjagend dat medicatie zo snel uitwerkt..

    Reactie
    #4

    Hey Kiara,

    Rot dat je je nu weer angstig en depressief voelt. Heb eigenlijk nu precies hetzelfde met sertraline...ging even best goed maar nu is het weer veel angst en negatief denken.
    Zelf denk ik niet dat het komt doordat de sertraline niet meer werkt voor je...dat zou wel erg snel zijn denk ik.

    Heb heel lang seroxat geslikt en de werking verminderde na 12 jaar. Kan natuurlijk ook veel eerder of juist niet gebeuren.

    Misschien is dit niet de juiste medicatie voor je? Als je voor het slikken lang depressief bent geweest is het wellicht ook wel logisch dat het met ups en downs gaat...leren lopen gaat ook niet in één dag.

    Sterkte!

    Reactie
    #5

    p.s. kijk anders ook eens op paniekaanval.nl...veel medepaniekers en mensen met depressie

    Reactie
    #6

    Beste Kiara,

    Na twee weken met Sertraline voelde ik echt een flinke verbetering. Nu is het inderdaad terug slechter gegaan. Schaam mij ook heel erg dat het zonder medicatie niet gaat. Maar wat Ingrid ook zegt het zijn onze ups en downs. Net als met bijwerkingen. Gewoon doorgaan met AD en op een gegeven moment zijn ze over. Beterschap!

    Reactie
    #7

    Hej,

    Ik heb vrijdag afspraak maar weet zelf niet goed wat ik moet vragen: overschakeling, verhoging of op hetzelfde blijven?
    Ingrid, ik ken deze site reeds. Het probleem voor mij is dat ik me vaak niet kan vinden in de verhalen van mensen, voornamelijk omdat ik eigenlijk geen 'oorzaak' heb voor mijn depressie en ik ook niet iemand ben die negatief ingesteld is of dergelijke.. Klinkt vreemd, ik weet het!

    Schamen moet je je zeker niet doen! Als je kon kiezen, had je dit niet dus je kan enkel roeien met de riemen die je hebt!

    Reactie
    #8

    Het plotseling of geleidelijk verliezen van de werking van een SSRI wordt "poopout" genoemd. Het komt er op neer dat het lichaam reageert op de kunstmatige neurotransmitterbalans die is gecreeerd door de dagelijkse toevoer van de SSRI. Uiteindeijk streeft het lichaam altijd naar homeostase en daarom zal de werking van het middel afnemen of verdwijnen. Soms gebeurt dit reeds snel, na enkele maanden, maar het kan ook 10 jaar is zelfs langer duren.
    Het probleem wordt meestla niet(h)erkend door artsen of psychiaters, zoals bijna alle problemen met deze middelen ontkend worden. MAar zaak ik om het HEEEEEL langzaam af te bouwen, met maximaal 5-10% dosisverlaging per 3-6 weken en daarna weg te blijven van de SSRI's. Er zijn veel andere manieren om aan jezelf te werken, denk eens aan lichaamsgerichte en/of massagetherapie.
    Helaas wordt door artsen in voorkomende gevallen de dosis vaak verhoogd waarmee de gebruiker even verlichting ervaart maar onheroepelijk weer in poopout zal komen, waarna de dosis andermaal verhoogt wordt of een nieuw psychiatrisch middel als "addon" wordt gegeven, waarmee de patient steeds verder van huis raakt en hard op weg is naar polymedicamentering en chronische ziekte...
    De psychiatrie heeft geen antwoorden, zorg dat je VEILIG, dwz. LANGZAAM het middel afbouwt en zoek hulp in andere kringen.

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Hey,

    Ik gebruik het een jaar, en heb daar ook last van.
    ik dacht dat ik gek was, maar nu ik lees dat jullie het ook hebben!

    gr, Kim

    Reactie
    #10

    Ik slik al 2 maanden sertraline. Ik kan niet goed zeggen of het werkt. Ik ben wel wat flinker geworden wat betreft minder spanning maar nu merk ik ook sinds er een verhuizing aankomt dat ik veel stress ervaar en door blijf piekeren. Met buren praten gaat wel makkelijker maar andere dingen zoals de supermarkt geeft nog wel angst. Weten jullie of ik dit door moet blijven slikken of verhogen ik zit nu op 50 mg.

    Mijn dag en nachtritme is ook niet echt stabiel dit komt doordat ik in de middag vaak een dutje doe omdat ik moe ben. Ik ervaar ook veel stress wat betreft de verhuizing financiële problemen en relatie problemen.
    Is dit de reden dat ik niet echt veel verschil merk? Door mijn situatie en zijn er bepaalde leefregels waar ik op moet letten zodat het een betere werking geeft. Ik wil  niet overstappen naar een andere AD omdat ik bang ben voor weer verschrikkelijke bijwerking en twee kinderen heb.

     

     

    Reactie
    #11

    ik  ben sertraline aan het afbouwen na 9 maanden slikken van 75 mg naar 50 mg  de eerste 3 weken  met kleine stukjes  en nu na 6 weken  50 mg maar de   bijwerkingen worden steeds erger vooral s,morgens  en s.avonds gaat het  goed wie heeft  dit ook?dank u

    Reactie
    #12

    @GERARDINA antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine.

    Je kan het ondersteunen door allereerst te zorgen voor volwaardige voeding, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Daarnaast zorgen voor wat vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren die de aanmaak van allerlei neurotransmitters helpen te verbeteren. Serotonine en melatonine worden aangemaakt uit tryptofaan, samen met tal van andere voedingsstoffen. Ook carnitine helpt de aanmaak van melatonine. Beste is om advies te vragen aan een deskundige; bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut. In elk geval in kleine stapjes afbouwen met je medicatie.

    Reactie
    #13

    Tekorten die ontstaan door antidepressiva zijn onder andere magnesium, Q10 en vitamine B.

    Reactie
    #14

    Het afbouwen van antidepressiva gaat altijd gepaard met ontwenningsverschijnselen. Bouw vooral rustig af. Heb veel geduld en doorsta de verschijnselen.

    Reactie
    #15

    cato0tje   ik wil voor afbouwen sertraline naar de vitaminestore  gaan wat moet ik er voor vragen om bijwerkingen te minderen ? al vast bedankt

    Reactie
Reageer op: Sertraline werkt niet meer?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief