Zoeken Vraag het forum

Vertraagde ontwenningsverschijnselen van Citalopram

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hamsterboy

Toen door een foutje er 7 weken geleden geen citalopram 10 mg in mijn herhaalrecept zat, leek het me een goed moment om te stoppen. Ik slikte die al sinds 2018, toen ik een rond het veranderen van baan angstig was geworden. Dat hielp heel erg goed, en omdat mijn arts van mening was dat ik het dan beter altijd maar zou blijven slikken, ben ik toen doorgegaan. Het heeft me misschien ook nog wel door wat mindere perioden geholpen, maar gaandeweg merkte ik ook dat ik nog maar zelden echt blij was, of echt boos, of echt verdrietig. Ik vond alles wel oke en was ongemotiveerd voor veranderingen. Ik heb eerder geprobeerd te stoppen, binnen een paar dagen het terug vinden van mijn eigen gevoel (proef en negatief), en mijn motivatie. Maar ook met binnen een week heftige bijwerkingen (een soort van wegraken, net niet flauwvallen) en hyperventilatie. Dus steeds maar weer door gegaan met slikken.
    Nu was ik verbaasd en blij met hoe het ging omdat ik de eerste vier weken na het stoppen met citalopram, geen opvallende bijwerkingen had, en ik me prima voelde.
    Vorige week, in de vijfde is dat plotseling weer veranderd, met weer bijna flauwvallen (wegraken met tunnelvisie), ontzettend moe zijn, hoofdpijn, slecht geheugen (kan niet op allerlei woorden komen en vergeet vanalles), en ik kom op anderen soms warrig over. Stemming fluctueert, niet depressief (behalve dan geestelijk weg moe), wel af en toe erg boos. Huisarts heeft me voor de zekerheid onderzocht, en niks bijzonders kunnen vinden.
    Zijn er met mensen die zulke vertraagde ontwenningsverschijnselen hebben ervaring van stoppen met citalopram (10mg)? Hoe lang kun je hier last van blijven houden? Ik kan er nu mijn werk niet door doen.
    Ik probeer nu enerzijds voldoende te rusten, maar ook wat actief te blijven (wandelen, fietsen, hobbies uitoefenen).
    Ben benieuwd naar reacties.

1 reactie
    Reageren
    Hobbes

Ik herken uw verhaal heel goed. Zelf ook gestopt. Leek eerst goed te gaan, maar nu 3 weken verder komen bepaalde verschijnselen terug: vermoeidheid, zomaar zweten, vergeetachtigheid, derealisatie, niet kunnen concentreren. Wil echter niet terug naar de 10 mg (startdosis was 20 mg), dus hoop dat het goed gaat komen. De ene dag is overigens ook beter dan de andere dag. Het zwaarst zijn het wakker worden en de ochtenden. Dat is iedere dag een terugkerend fenomeen.

Reageren
Reageer op: Vertraagde ontwenningsverschijnselen van Citalopram
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.