- Anoniem2220 juli 2015 om 19:10
Hallo
Al jaren loop ik met psychische klachten kenmerkend aan ADHD, faalangst, en paniekstoornissen.Nu is naar onderzoeken gebleken dat ik maar een deel ADHD heb, maar ook hooggevoelig ben, veel pieker, al jaren vecht met en tegen paniekstoornissen. Verder lichtelijk depressieve klachten, inslaapproblemen, veel moe.
Als het prive met mij goed gaat, gaat t met de klachten ook beter, maar de faalangst en panieksklachten blijven.
Het enige waar ik angsten voor heb is dat mn lichaam niet meewerkt door de psychische klachten. Zoals zenuwachtig zijn, paniekaanvallen met reizen en drukte etc…
Ook ben ik erg gevoelig voor stress en prikkels.Nu zat t prive tegen en ga ik naar de psych.
Ik slikte jaren citalopram, wat eerst goed hielp, maar de laatste jaren had ik 20mg, op eigen aandringen. De laagste doserig geloof ik?Nu heb ik 2 weken geleden Welbutrin gekregen vd psych voor mn klachten, en moest direkt stoppen met de citalopram.
Nu gaat t met de welbutrin ontzettend slecht met me, ipv dat na 1,5 week de bijwerkingen afnemen, neemt het toe.
Ben zwaar opgefokt, angstig, misselijk, heel erg in de war, kan me nergens op concentreren,…, alle psychische klachten zijn 10x erger geworden lijkt het.
Ik lijdt hier echt onder, en ken mezelf niet weer, voel me doodziek en doodsangstig. Eten gaat ook steeds slechter, en met fietsen in t verkeer ben ik heel wazig.Nu wil ik dus stoppen met de Welbutrin en terug naar de citalopram.
Geeft dit na 14 dagen gebruik ook een zware afkick?En de citalopram? Dat is een bloedspiegel medicijn, slaat dat na 2 weken niet gebruiken wat sneller weer aan? Of moet ik hier ook weer door die hele bijwerking ellende en maand wachten voor ik iets merk?, …of zegt t lichaam, hey die stof herken ik nog, en werkt t binnen 2-3 dagen weer zoals t 2 weken geleden was?
Groeten,.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 juli 2015 om 19:37[quote]Nu gaat t met de welbutrin ontzettend slecht met me, ipv dat na 1,5 week de bijwerkingen afnemen, neemt het toe.[/quote] Dat is natuurlijk het gevolg van het abrupt stoppen met de citalopram. Het zou in principe niet zo’n probleem moeten zijn om terug te gaan naar de citalopram. Van het stoppen van de Welbutrin zul je waarschijnlijk niet zo veel last hebben.
Reageren
Of de citalopram binnen 2-3 dagen weer werkt kan ik je helaas ook niet zeggen.Anoniem2220 juli 2015 om 21:53Is welbutrin geen bloedspiegel medicijn dan? Waardoor die troep met 24 uur uit t lichaam is ?
ReagerenJohn (moderator)
20 juli 2015 om 22:22Na 2 weken zou dat niet zo’n probleem moeten zijn.
Reageren
Maar andere opties zijn er ook niet als je terug wilt naar de CitalopramLies19 september 2017 om 16:13Je bericht is al even geleden maar ben erg nieuwsgierig hoe het verlopen is. Ik zit namelijk in exact dezelfde situatie! Ik heb geen adhd maar wel depressie en angst. Wellbutrin was echt een ramp voor mij en ga nu na 2wk snel weer terug naar citalopram.
ReagerenCatootje19 september 2017 om 16:27@Lies, Soms kan een medicijn tijdelijk helpen ondersteunen maar voor de lange duur is het geen oplossing. Zo is voeding belangrijk. Teveel snelle suikers zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel wat voor ontregelingen kan zorgen in hormonen en neurotransmitters en angstklachten kan uitlokken. Zorgen voor voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels kan helpen. Daarnaast supplementen; diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen de aanmaak van allerlei neurotransmitters bevorderen. En natuurlijk lichaamsbeweging en de emotionele achtergronden aanpakken. Ben zelf meer dan twintig jaar medicijnvrij en voel me veel beter dan destijds met medicatie.
ReagerenClau1 januari 2019 om 18:11hoe snel merk je iets van het citalopram
ReagerenEd3 januari 2019 om 07:12Hallo Clau.
Mijn ervaring was vijf jaar terug toen ik de eerste keer starte dat het best lang duurde voordat het ging werken en dan heb ik het over wel 2 tot 3 maanden. Achteraf bleek dat ik gewoon ontzettend slecht was en ik in het begin sterkere medicatie had gemoeten. Nadat ik een tijd terug gestopt was ging het na twee maanden weer stukken minder met veel migraine en paniek aanvallen ,nadat ik weer begonnen ben voelde ik meteen na een paar dagen alweer effect en was ik bijna direct van mijn paniek aanvallen af.
Reageren