- imanjana9 december 2008 om 12:45
Is het zwaar om afckicken van lorazepam?en wat van bijwerkingen heeft het?Ik ben ongeveer2jaar aan gebruik,wegens zware omstandigheden,en wil definitief mee stopen.Weet iemand meer over?
6 reactiesReagerenbrenda9 december 2008 om 14:382 jaar gebruik is erg lang voor dit middel. gebruik je het onder controle van huisarts of psychiater? Dan onder hun begeleiding weer afbouwen, dit moet nml langzaam gebeuren en daar is een schema voor.
Reageren
overleg dit dus eerst even met de behandelend arts, niet zomaar stoppen dus.
BrendaLinde9 december 2008 om 18:19Lorazepam is een benzodiazepine. Het heeft flinke bijwerkingen en als je stopt, doe dat dan onder begeleiding van je huisarts.
ReagerenNIKLAAS5 juli 2011 om 09:45Hallo,
Reageren
Ik neem al drie jaar 1 mg lorazepam voor het slapen gaan. Dit omwille van mijn stresserende job. Volgens mijn huisarts kan dit geen kwaad. Indien ik wil stoppen dien ik dit rustig af te bouwen maar verder mag ik, volgens mijn huisarts, dit gewoon verder nemen zolang ik dit gewenst vind. Mijn vraag is nu, klopt dit ? Kan ik jaren aan een stuk een licht slaapmiddel nemen zonder hiervan op lange termijn schadelijke gevolgen van te ondervinden ?
Bedankt voor uw reactieClaire5 juli 2011 om 22:46Nee, uw huisarts heeft geen gelijk, en ik voel met u mee dat u uzelf een uitdagende ontwikkelingskans ontneemt door op eigen kracht met dit soort spanningen te leren omgaan. Lorazepam is een verslavingsgevoelig middel. Op langere termijn zult u hier dus mogelijk de gevolgen van ondervinden.
ReagerenAnoniem5 juli 2011 om 22:47[i]Als uw lichaam aan een dagelijkse hoeveelheid benzodiazepine gewend is geraakt, kan plotseling stoppen of minderen vervelende ontwenningsverschijnselen geven. U kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van hoofdpijn, transpireren, trillen en duizeligheid. De onrust, angst of slapeloosheid kunnen tijdelijk zelfs erger worden dan voordat u met benzodiazepines begon. Dit maakt het moeilijk om na langdurig gebruik met de benzodiazepines te stoppen.[/i]
Bron: Slaap- en kalmeringsmiddelen: Benzodiazepines (Nederlands Huisartsen Genootschap)
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBP4e.htmvan Dieren6 juli 2017 om 21:32is er geen duidelijke afbouwschema voor lorazepam
Reageren