Zoeken Vraag het forum

Langduriggebruik antidepressiva

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Kanarie

Slik  rond 18 jaar ad. Ben begonnen met efexor, en sinds 2008 cytalopram.

Dit ivm een angststoornis, die ik nu goed onder controle heb.

Wel eens een terugval gehad helaas.

Waardoor de dosis verhoogd werd.

Ben vorig jaar masrt begonnen met afbouwen van 20 naar 10 mg. Dit ging goed, totdat ik in de zomer klachten kreeg van slapeloosheid, extreme nervositeit en hartkloppingen. De huisarts heeft toen de dosis meteen verhoigd van 10 naar 20 mg.

Toen de klachten aanhielden en zelfs erger werden, de dosis weer verhoogd van 20 naar 30 mg.

Nu zit ik nog steeds met deze klachten, die ook een belemmering dreigen te worden in mijn dagelijkse functioneren!

Ligt het misschien aan de manier van op en afbouwen, of aan het langdurig gebruik hiervan?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik weet niet hoe er is afgebouwd, maar afbouwen en dan weer verhogen kan soms mis gaan. Er kan een “poop-out” reactie ontstaan. Dan is het ook niet zinvol om nog verder te verhogen, maar kan er beter naar een ander middel worden gekeken.

Reageren
    Kanarie

Dank voor je reactie Tandor!

Ben meteen van 10 mg naar 20 mg gegaan. Na 4  maanden meteen naar 30 mg.

En slik nu al 7 maanden 30 mg.

Groet, kanarie

Reageren
    John (moderator)

Als er na 7 maanden geen verbetering is , moet je toch teruggaan.

Reageren
    Catootje

Antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van je neurotransmitters.

Het kan zinvol zijn om te zorgen voor een goede basis, met evenwichtige voeding, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de aanmaak van je neurotransmitters verbeteren.  Op internet genoeg hier over te vinden. Dat kan ook schelen in de ontwenningsverschijnselen.

Reageren
Reageer op: Langduriggebruik antidepressiva
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.