- Anoniem6 september 2016 om 12:04
Hallo, ik heb een vraag. Ik las ergens iets over een vertraagde maagontlediging en ik wil weten of dat kan zijn wat mijn klachten veroorzaakt.
Ik ben aardig ziek geweest een paar weken terug en sindsdien zijn symptomen blijven hangen. Algehele misselijkheid, zwak gevoel, hoofdpijn, constant moe zijn (zo ben ik na het ontbijt meteen alweer moe, terwijl ik dan een nachtje zo’n 8 uur geslapen heb). Misselijk zijn is de hoofdklacht. Wel vreemd aan deze klacht is dat het niet meteen na het eten op komt, maar ietsjes later. Als ik dan wat eet merk ik wel een uurtje een zeer ongemakkelijk gevoel en vervolgens komt de echte misselijkheid pas op. Ik voel me zelfs minder misselijk als ik iets gegeten heb. Soms voel ik na het eten een soort van drukkend gevoel op de maag. Heb ook wel last van veel meer boeren dan normaal.
Ik vraag me dus af of ik een vertraagde maagontlediging heb overgehouden aan dat ziek zijn? Dat ik me daarom zo zwak voel en moe en last heb van hoofdpijn en misselijkheid?
Dokter ben ik al meerdere malen geweest en heb verschillende dingetjes geprobeerd. Laatst een protonpompremmer maar dat werkte totaal niet in het verbeteren van mijn klachten. Averechts zelfs, klachten bouwden zich weer op. Misschien omdat minder aanmaak van maagzuur het nog erger vertraagde?
5 reactiesReagerenAnoniem6 september 2016 om 12:20Vertraagde maagontlediging?
Reageren
Dat is volgens mij vlaams voor obstipatie, maar dat weet ik niet zeker.
Aan uw taalgebruik te zien bent u vlaams.
Uw klachten wijzen op een stofwisselingsprobleem en dat is vaak moeilijk op te lossen. Als uw ontlasting dik is en traag komt is veel drinken wel een goed advies. Als u geen hartpatient bent, drink dan 3 liter per dag. Eet voldoende vezels, veel groente dus. Uien staan erom bekend dat uw ontlasting sneller komt, koffie ook.Anoniem6 september 2016 om 12:32Nee, ik ben niet Vlaams. Ik vond de term op de website van maag-, lever-, darmstichting.
https://www.mlds.nl/ziekten/vertraagde-maagontlediging/Het probleem zit ook niet echt aan mijn ontlasting, daar is niks mis mee naast ik door deze misselijkheid niet veel meer kan drinken omdat zelfs water me extreem misselijk maakt.
ReagerenJohn (moderator)
6 september 2016 om 12:58Soms maken mensen ongenuanceerde opmerkingen……vooral als ze niet precies weten waar het over gaat…
Ik kan zo niet zeggen, of de ziekte de oorzaak is voor de vertraagde maagontledeging.
Reageren
Ik denk wel dat het goed is om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor de MDL arts, zodat er gedegen onderzoek gedaan kan worden.Anoniem7 september 2016 om 07:04Dat ik denk dat het door die ziekte komt is omdat ik daardoor zo’n anderhalve maand heel slecht gegeten heb. Ben erdoor ook aardig afgevallen. Het sloeg zo erg in omdat mijn algehele weerstand en conditie er nogal op achteruit is gegaan afgelopen jaar (geen beweging, geen goed eetpatroon…). Meestal honger ik mezelf uit voor één of twee dagen als ik ziek ben, maar dit duurde zo’n anderhalve maand dus die optie was er niet echt voor me. Eten werd dus heel minimaal en, zoals ik al van een andere dokter en een diëtist heb mogen horen, gooit dat je wel in een cyclus van minder eten en minder aankunnen.
ReagerenJohn (moderator)
7 september 2016 om 07:33Het zal zeker invloed hebben.
Reageren
Er zijn middelen die voor een snellere maadlediging kunnen zorgen, maar die kun je niet al te lang gebruiken. Ik denk dat het toch goed is om met de klachten naar een MDL arts te gaano