- AuwAuw12 mei 2016 om 10:35
Hallo, ik ben een jonge van 27 jaar oud, ik heb nu ongeveer een jaar lang last van problemen met de anus.
Ik kan zelf niets geks vinden, de pijn zit zon 2 a 3 cm binnen in de anus, voor mijn gevoel is het ooit eens begonnen met een kloofje maar dat weet ik dus niet zeker, ik had toen redelijk wat bloedverlies uit de anus na een keer poepen met harde ontlasting.
Ook heb ik altijd lichte ontlasting, of eigenlijk gezegd heeft de ontlasting altijd de kleur van het eten, als ik bv een tosti eet kan ik er vanop aan dat het er gelig uit komt, eet ik bv macaroni is mijn ontlasting rood.
Soms moet ik wel 3 tot 4 keer na het toilet en heb het gevoel dat mijn anus daardoor ook geirriteerd word, zou mijn ontlasting voor een reactie kunnen zorgen bij mijn anus? dat bv mijn ontlasting te zuur zou zijn? want hoe vaker ik naar het toilet ga, hoe meer pijn ik krijg.Als ik in bad zit en zelf probeer te voelen of er iets geks zit kom ik amper naar binnen ( sorry voor de gore details).
maar toch kan ik gewoon naar de wc gaan als ik moet poepen (al gaat dat niet van harte)zou dit te maken kunnen hebben met een chronische fissuur? die niet wil genezen?
Of aambeien die niet weg gaan?soms heb ik er een paar dagen geen last van totdat ik weer vaak naar de wc moet, dan komt het weer opspelen en duurt het echt tijden voor het weer eens wat beter word.
Zou het ook couliakie kunnen zijn bv?Crohn? colitus ulcera?
Ik ben niet zo van de dokters dus kom eerst hier even vragen.
Weet mezelf geen raad meer, loop er al tijden mee rond, de pijn in soms zo hevig dat ik snachts niet kan slapen.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 mei 2016 om 15:03[quote]want hoe vaker ik naar het toilet ga, hoe meer pijn ik krijg.[/quote] dat is op zich niet zo raar. Het raakt wel geïrriteerd.
Het is moeilijk om daar zonder onderzoek iets over te zeggen. Het kan een inwendige aambei zijn of een fissuur, maar dat zou dan zo nu en dan een beetje bloed moeten geven.Ik denk dat je er goed aan doet om er in ieder geval voor te zorgen dat je ontlasting zacht van structuur is. Dus voldoende drinken ( 2 liter per dag) zo weinig mogelijk frisdrank en geen energy drinks, dagelijks verse groenten en een stuk vers fruit eten. Als dat niet voor verbetering zorgt, ga dan toch even naar de huisarts.
ReagerenAuwAuw17 mei 2016 om 14:58Beste Tandor,
Ik kom net van mijn huisarts, en die dacht aan proctitis.
Ik heb een door verwijzing gekregen naar de MDL arts om het nader te onderzoeken.
Ze had even gekeken en zag dat mijn anus van binnen helemaal open lag, en dacht dat het door proctitis kwam, een soort van ontsteking in de endeldarm of de dikkedarm.ik vroeg haar nog of het ook iets ernstigs zou kunnen zijn, ze dacht niet aan kanker zei ze.
toch heb ik er al een lange tijd last van, een ontsteking zou toch ook allang eens vanzelf over moeten zijn? ik wil haar kundigheid niet in twijfel brengen hoor, mijn huisarts is erg zorgzaam en ziet je echt als een persoon ipv als een patient.
mijn vraag aan jouw is, kan proctitis ook voortkomen uit kanker? dat ben ik vergeten te vragen. Kanker in de darmen komt namelijk wel voor in mijn familie, mijn overgroot oma is overleden aan darmkanker, en mijn moeder en zusje hebben ook problemen met de darmen (stoelgang).
Maar dat weet mijn huisarts wel.ook las ik dat proctitis meestal voortkomt door een SOA, of door anale seksgemeenschap met een man, maar dat heb ik nooit gehad, geen SOA, en geen sex met mannen.
En klopt het dat het vaak in verband word gebracht met Crohn? en Colitis ulcerosa?
Aangezien ik er al een langere periode last van heb, sluit ik dat zelf namelijk niet uit.
ReagerenJohn (moderator)
17 mei 2016 om 16:56[quote]een ontsteking zou toch ook allang eens vanzelf over moeten zijn?[/quote] Dat is vanzelfsprekend en zeker niet in de endeldarm.
[quote]mijn vraag aan jouw is, kan proctitis ook voortkomen uit kanker?[/quote]Dat is niet erg waarachijnlijk
[quote]ook las ik dat proctitis meestal voortkomt door een SOA, of door anale seksgemeenschap met een man, maar dat heb ik nooit gehad, geen SOA, en geen sex met mannen.
Reageren
En klopt het dat het vaak in verband word gebracht met Crohn? en Colitis ulcerosa?[/quote] Een soa is niet aan de orde. Crohn en colitis zou inderdaad wel kunnen.
Maar dat is dan iets voorn de MDL arts.