Zoeken Vraag het forum

licht verhoogde leverwaarden

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • kiki

Ik volg ook dieet  maandag heb ik een ego ik hoop ales goed is

John (moderator)

Maar even afwachten dan.   Je doet er in ieder geval wat aan om gewicht kwijt te raken. En dat is heel goed van je!!

Reageren
    Y

Ik heb verhoogde leverwaarde gamma-gt 107 alkalische fosfatase 180 alat 45 asat 55
    Arts zegt waarschijnlijk leververvetting ik ben veel afgevallen en gezond aan het eten maar de waarden willen niet dalen. Ben al 2 maanden goed bezig.. Wat kan het zijn

Reageren
    John (moderator)

Waarschijnlijk leververvetting? Dat gaat niet binnen 2 maanden weg

Reageren
    Y

bedankt voor je reactie. Het is een vraag voor me moeder. Ze is echt overstuur. Ik hoop dat het met wat ze nu doet qua diëten  en sporten zal verlagen (de waarde). Want zij heeft in haar hoofd dat ze een leverziekte kan hebben. Ze heeft een maand geleden trouwens ook een ct scan gehad waar niks bijzonders uit kwam.
    is er trouwens op een ct scan te zien of iemand al cirrose heeft?

Reageren
    John (moderator)

Dat komt doorgaans al aan het licht met bloedonderzoeken. Waarom denkt ze aan cirrose? Is er sprake van overmatig alcoholgebruik?

Reageren
    Y

Zij loopt hier jaren mee (sinds2008). Sinds januari zijn de waarden nog ietsjes gedaald door diëten.: Gammagt 104, Alkalische fosfatase 150, alat 27, asat 20.
    Na zoeken in digitale dossier heb ik wel gezien dat er ooit door de MDL arts is gezocht naar antistoffen ana was negatief, ama was 14 en mag volgens de referentie waarde van die lab 20 zijn?
    Nou is mijn vraag, is het zo dat als je PBC of een andere auto immuun leverziekte hebt, je gamma gt en af ook dalen met diëten (dus zonder medicijnen endergelijke)? Of past dit toch wel meer bij leververvetting. (Ze is sinds augustus 2023, 15 kg afgevallen, nu bmi van 26) en nog een vraag, is de onstekingswaatde verhoogd bij een actieve auto immuunziekte zoals PBC (Ontstoken galwegen)
    Zij heeft normale crp.

Reageren
    Suus

De referentie waarde is kleiner dan ( < ) 20, dus 14 is prima.
    Waarom kijk je naar waarden van 5 jaar geleden?
    Die zeggen helemaal niks meer over nu, ik zou liever naar de meest recente uitslagen kijken, die zeggen wat over wat er nu zou kunnen spelen.
    Bij een actieve ontsteking zouden er nu verhoogde ontstekingswaarden gemeten moeten worden.

Reageren
    Suus

Je schrijft in het eerste bericht dat ze al veel is afgevallen, wat heel goed is.
    Want een bmi van 26 valt nog steeds onder overgewicht.
    Met een bmi van 25 val je volgens de tabel je onder de categorie “gezond gewicht”.
    Maar afhankelijk van je lengte en lichaamsbouw kan bovenin de 25 nog steeds een kilo of 5 teveel zijn.

Reageren
    Y

Ik kijk naar de waarde van aantal jaren geleden omdat er wordt gezegd dat als de antistof AMA positief is er later een leverziekte ontwikkeld kan worden. Vandaar😩

Reageren
    Y

Nee zij heeft nooit alcohol genuttigd. Ook geen drugs. Medicatie momenteel ook niet

Reageren
    Y
    Suus

@Y

Heb je je zorgen inmiddels ook met de huisarts besproken en opnieuw bloed laten prikken?
    In mijn vorige bericht schreef ik al dat een waarde van een 5 jaar terug echt helemaal niks zegt over de status van dit moment.
    Je kunt dan op een forum (waar ook nog eens geen artsen zijn) gaanspeculeren of zij misschien lever klachten heeft ontwikkeld in die 5 jaar, maar persoonlijk zou ik naar de huisarts gaan en die er onderzoek naar laten doen.
    Dan krijg je geen “natte vinger werk” antwoorden, maar antwoorden gebaseerd op onderzoek.
    En mochten er dan afwijkingen gevonden worden, kan daar ook op ingespeeld worden.

Reageren
Reageer op: licht verhoogde leverwaarden
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.