- kiki14 november 2017 om 00:18
Ik volg ook dieet maandag heb ik een ego ik hoop ales goed is
John (moderator)
14 november 2017 om 00:22Maar even afwachten dan. Je doet er in ieder geval wat aan om gewicht kwijt te raken. En dat is heel goed van je!!
ReagerenY10 januari 2024 om 23:52Ik heb verhoogde leverwaarde gamma-gt 107 alkalische fosfatase 180 alat 45 asat 55
Reageren
Arts zegt waarschijnlijk leververvetting ik ben veel afgevallen en gezond aan het eten maar de waarden willen niet dalen. Ben al 2 maanden goed bezig.. Wat kan het zijnJohn (moderator)
11 januari 2024 om 10:20Waarschijnlijk leververvetting? Dat gaat niet binnen 2 maanden weg
ReagerenY13 januari 2024 om 00:17bedankt voor je reactie. Het is een vraag voor me moeder. Ze is echt overstuur. Ik hoop dat het met wat ze nu doet qua diëten en sporten zal verlagen (de waarde). Want zij heeft in haar hoofd dat ze een leverziekte kan hebben. Ze heeft een maand geleden trouwens ook een ct scan gehad waar niks bijzonders uit kwam.
Reageren
is er trouwens op een ct scan te zien of iemand al cirrose heeft?John (moderator)
13 januari 2024 om 19:10Dat komt doorgaans al aan het licht met bloedonderzoeken. Waarom denkt ze aan cirrose? Is er sprake van overmatig alcoholgebruik?
ReagerenY7 maart 2024 om 04:14Zij loopt hier jaren mee (sinds2008). Sinds januari zijn de waarden nog ietsjes gedaald door diëten.: Gammagt 104, Alkalische fosfatase 150, alat 27, asat 20.
Reageren
Na zoeken in digitale dossier heb ik wel gezien dat er ooit door de MDL arts is gezocht naar antistoffen ana was negatief, ama was 14 en mag volgens de referentie waarde van die lab 20 zijn?
Nou is mijn vraag, is het zo dat als je PBC of een andere auto immuun leverziekte hebt, je gamma gt en af ook dalen met diëten (dus zonder medicijnen endergelijke)? Of past dit toch wel meer bij leververvetting. (Ze is sinds augustus 2023, 15 kg afgevallen, nu bmi van 26) en nog een vraag, is de onstekingswaatde verhoogd bij een actieve auto immuunziekte zoals PBC (Ontstoken galwegen)
Zij heeft normale crp.Suus7 maart 2024 om 09:01De referentie waarde is kleiner dan ( < ) 20, dus 14 is prima.
Reageren
Waarom kijk je naar waarden van 5 jaar geleden?
Die zeggen helemaal niks meer over nu, ik zou liever naar de meest recente uitslagen kijken, die zeggen wat over wat er nu zou kunnen spelen.
Bij een actieve ontsteking zouden er nu verhoogde ontstekingswaarden gemeten moeten worden.Suus7 maart 2024 om 09:08Je schrijft in het eerste bericht dat ze al veel is afgevallen, wat heel goed is.
Reageren
Want een bmi van 26 valt nog steeds onder overgewicht.
Met een bmi van 25 val je volgens de tabel je onder de categorie “gezond gewicht”.
Maar afhankelijk van je lengte en lichaamsbouw kan bovenin de 25 nog steeds een kilo of 5 teveel zijn.Y8 maart 2024 om 14:31Ik kijk naar de waarde van aantal jaren geleden omdat er wordt gezegd dat als de antistof AMA positief is er later een leverziekte ontwikkeld kan worden. Vandaar😩
ReagerenY8 maart 2024 om 14:33Nee zij heeft nooit alcohol genuttigd. Ook geen drugs. Medicatie momenteel ook niet
ReagerenY21 maart 2024 om 00:44??
ReagerenSuus21 maart 2024 om 09:31@Y
Heb je je zorgen inmiddels ook met de huisarts besproken en opnieuw bloed laten prikken?
Reageren
In mijn vorige bericht schreef ik al dat een waarde van een 5 jaar terug echt helemaal niks zegt over de status van dit moment.
Je kunt dan op een forum (waar ook nog eens geen artsen zijn) gaanspeculeren of zij misschien lever klachten heeft ontwikkeld in die 5 jaar, maar persoonlijk zou ik naar de huisarts gaan en die er onderzoek naar laten doen.
Dan krijg je geen “natte vinger werk” antwoorden, maar antwoorden gebaseerd op onderzoek.
En mochten er dan afwijkingen gevonden worden, kan daar ook op ingespeeld worden.