- Anoniem10 mei 2014 om 20:26
Eventjes mijn verhaal schetsen…
2 jaar geleden kreeg ik soms last van een licht kramperig gevoel op het midden van mijn borst, deze was heel licht en schonk ik weinig aandacht aan.
Sinds een jaar kunnen deze krampen soms heel heftig zijn… Het voelt net alsof er gedurende enkele seconden iets samenkrampt en iets naar boven duwt… Ik schrik hier erg van op…
Het rare is dat deze slechts enkele seconden duren…Ik was zo bang en dacht dat het aan mijn hart lag.. Ben hierdoor enkele keren op spoed terechtgekomen, maar er bleek nooit iets aan de hand te zijn.
Onderzoeken die ik al heb gehad:
-verschillende ECG’s
-inspanningstest
-echo’s van hart, maag, darmen, organen…
-7 dagen holter
-gastroscopieEen arts dacht aan hyperventilatie, maar deze blijkt later helemaal niet te kloppen aangezien ik niets van deze klachten heb. Ik begin natuurlijk wel na deze ‘kramp’ licht te hyperventileren omdat ik keer op keer zo verschiet…
Huisarts heeft al eens slokdarmspasmen vermeld, maar heeft er verder niets over gezegd…
Ik wil zo graag eens weten wat ik heb, en hoe het ooit kan stoppen…
Soms heb ik deze ‘krampen van enkele seconden’ meerdere keren per dag, soms een paar weken niet, dan juist weer wel heel veel…
Heb wel al gemerkt dat ik er vaker last van krijg als ik mij gestresseerd voel.
Maar het verband met eten zou ik niet echt weten…Toen ik jong was had ik wel last van reflux. ’s Morgens kan ik nooit direct eten na ik opsta, of ik zou hier ook wel eens last van kunnen hebben. Maar niet zo vaak als vroeger…
Zou ik dan toch last kunnen hebben van slokdarmspasmen?
Graag wat advies, want niet weten wat er scheelt is niet leuk…J.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 mei 2014 om 22:37Slokdarmspasmen en reflux zijn inderdaad voor de hand liggende mogelijkheden.
Reageren
Vraag de huisarts om een verwijzing naar de MDL arts.Anoniem11 mei 2014 om 06:41Het lijkt me inderdaad dat er sprake is van een [url=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/121521-slokdarmspasme-kramp-pijn-borstbeen-schouder-armen-keel.html]slokdarmspasme[/url]. Het wordt verergerd door toedoen van stress, spanningen en angsten juist omdat zuren in weefsels en de maag toenemen. Oprispingen, keelproblemen, pijnlijke borst, misselijkheid kunnen in verschillende gradaties daarbij voordoen. Soms kan het dermate ingrijpend zijn dat de kurkentrekkerslokdarm als het ware geen voeding meer kan doorlaten. Slechts zeer dun gepureerd of uitermate goed gekauwd voesel kan men nog doorslikken.
ReagerenAnoniem11 mei 2014 om 08:47Ik heb al een gastroscopie gehad en hier was niets op te zien.
Ik heb helemaal geen problemen met eten ofzo en zie hier ook geen verband mee…
Het rare is dat deze “krampen” ook maar enkele seconden duren.J.
ReagerenAnoniem11 mei 2014 om 15:00John (moderator)
11 mei 2014 om 15:15Bij een slokdarm spasme kan dat. Met een gastroscopie is dat in de regel ook niet te zien.
ReagerenAnoniem11 mei 2014 om 15:35Anoniem6 januari 2015 om 16:44ik heb ook daar vreselijk last van gehad 6 jaar tot dat ik nifedipine
Reageren
kreeg voor geschreven totaal geen last meer