Zoeken Vraag het forum

obstipatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • GRJNN

Beste mensen,

sinds maandag heb ik last van obstipatie en ook loze aandrang. Ik heb soms ineens het gevoel of ik naar de wc moet, maar dan komt er niets. Het voelt dan alsof er een ‘hard’ stukje zit, zeg maar. Nu had ik vanochtend wel ineens diarree, maar vanaf toen gaat het weer met hetzelfde liedje. Ik heb de laatste tijd niet erg gezond gegeten, dwz weinig vocht en ook niet veel vezels. Dit zou natuurlijk een rol kunnen spelen.
    Ik heb wel eens vaker last van obstipatie, maar deze keer is het voor mijn gevoel erger. Dit komt misschien ook doordag ik niet zo lekker in mijn vel zit en dan snel ga doemdenken.
    In mijn familie zijn een aantal kankergerelateerde sterfgevallen geweest, wat er voor gezorgd heeft dat ik al vrij snel aan kanker denk. Dat doe ik nu dus ook.
    Verder durf ik hiermee niet echt naar de dokter.

Nu is mijn vraag aan jullie (of nouja, het zijn er meerdere): Wat denken jullie dat dit is? Moet ik aan een tumor oid denken? Is het nodig om naar de dokter te gaan, of zal zal ik het nog aankijken tot maandag met de gedachte dat het ook wel eens gewoon een ‘verstoppinkje’ kan zijn. Ik heb ook geen gezond eetpatroon de laatste tijd (had een maand oid geleden geregeld diarree)

Toegegeven: een smakelijk verhaal is het niet, maar ik zou toch graag jullie mening horen.

Alvast erg bedankt voor de reacties!

6 reacties
    Reageren
    Tirza

Uw verhaal doet mij het meeste denken aan ‘overloopdiarree’. Overloopdiarree kent meerdere oorzaken. Het beste ga je hiervoor gewoon even naar de huisarts. Klaarblijkelijk zijn eerdere behandelingen niet afdoende geweest. Tumoren in de darmen kunnen in het algemeen hiervan de oorzaak zijn maar om hier nu direct aan te denken vind ik eerlijk gezegd wat voorbarig. Het lijkt mij dat eerst de obstipatie gecontroleerd dient te worden. Hebben middeltjes die u eerder heeft gehad, en heeft gebruikt momenteel geen effect?

Reageren
    GRJNN

Bedankt voor uw reactie.
    Ik gebruik helemaal geen middeltjes nog. Ook is het misschien handig om te weten dat ik 20 jaar oud ben.

Reageren
    Rob

Heb je ooit van het prikkelbare darm syndroom gehoord? Zou dat aan de hand kunnen zijn?

Reageren
    GRJNN

Heb ik wel van gehoord, studeer zelf voeding en diëtetiek namelijk. Ik vind het nog een beetje te vroeg om dat te zeggen, maar ik ben wel een stress-gevoelig persoon, dus het zou best kunnen, ja 😉

Reageren
    Martine

Ik zou er eerst voor zorgen dat jouw voedingspatroon zich weer herstelt door weer gezond te gaan eten, drinken en bewegen. Als alle klachten dan verdwijnen, dan heb je als diëtiste de eerste patiënt al goed behandeld. De patiënt was bang voor kanker, en jij hebt de patiënt geholpen…! Laat je weten hoe het verder gaat? Trouwens, had je nog nooit van overloopdiarree gehoord? Weet je nu goed wat het precies is? Zou je het anderen kunnen uitleggen? En ken je alle oorzaken van overloopdiarree?

Reageren
    GRJNN

Ja hoor, bij ons wordt dat paradoxale diarree genoemd. Het was ook meer de vraag of jullie het beeld herkenden. Ben al bezig gezonder te eten 😉 Bewegen wil nog niet zo goed lukken met dit weer, haha! Ik hoop dat het maandag beter is, maar vind het toch nog wat eng.
    Ik heb trouwens net wel ontlasting gehad, met veel moeite en het was erg hard. Wel gewoon een normale kleur geloof ik.
    [b]Dus, jullie zijn van mening dat het gewoon een ‘verstoppinkje’ is?[/b]
    (PDS zou kunnen zijn, maar adhv artikelen die ik daar over heb gelezen is het vooral een verzamelnaam voor niet direct te verklaren aandoeningen, vaak voorkomend uit o.a. stress, dus dat zou altijd nog kunnen 😉

Reageren
Reageer op: obstipatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.