- M0rph3v51 augustus 2011 om 14:43
Hallo,
Ik heb sinds 2,5-3 maanden niet een echte eetlust meer (soms gepaard met misselijkheid), ik eet wanneer ik hoor te eten en het gaat dan wel naar binnen. Daarnaast heb ik af en toe last dat ik ’s nachts wakker word onwijs misselijk (zo rond een uur of 3-4) , ik braak dan uiteindelijk niet maar het is wel vervelend. Dit gebeurd meestal alleen als ik in het avonduur verschillende snacks heb lopen eten (chips, zoutjes e.d.). Ik val dan na een uurtje ongeveer wel weer vanzelf in slaap.
Daarnaast heb ik relatief vaak last van een brandend gevoel in me keel en op boeren van lucht, ik neem aan dat dit brandend maagzuur is. Dit verhelp ik zelf meestal dan door een pepermuntje te eten en ik heb er ook een tijd gaviscon voor gebruikt (het was in het begin veel erger).
Ook als op bed ga liggen lijk ik er meer last van te hebben, het lijkt dan soms ook alsof er allerlei ‘spanning’ van m’n darmen/maag af gaan. Het maakt dan een soort van rommelend geluid wat ik dan ook soms kan laten verschijnen als ik diep in en uit adem (na een paar keer is dit dan over).
Ik was na 4 weken ongeveer al naar de huisarts, die heeft uiteindelijk omeprazol voorgeschreven en bloedonderzoek gedaan waar uit bleek dat ik een verhoogd bilirubine gehalte had wat verder niet schadelijk is en geen klachten zou moeten veroorzaken verder. Hij nam dus aan dat het om een virale infectie ging die inmiddels al aan het oplossen was (in het begin had ik ook vaak last van vermoeidheid, dan was ik om 9 uur avonds al moe).
Er is ook nog een echo van m’n bovenbuik gemaakt om te kijken of daar iets mis was maar daar was verder alles in orde.
Na een tijdje nog terug geweest maar de eerstvolgende stap zou zijn een verwijzing naar de maag darm en lever arts om met een camera in me maag te kijken. Dit schijnt alleen niet zo prettig te zijn en zie ik er dus een beetje tegenop (zeker omdat ik overgeven totaal niet leuk vind en ik me kan voorstellen dat je die neiging hebt met zo’n slang door je keel).
In het begin dachten we dat het voornamelijk stress was omdat m’n oma was overleden en ik aan het afstuderen was. Maar nu inmiddels na al bijna een maand afgestudeerd te zijn en 2 weken vakantie ik er nog steeds last van heb (wel minder) ben ik toch bang dat er meer aan de hand is.
Zijn er geen alternatieve manieren om te kijken wat er aan de hand is? Of zou ik nog langer moeten wachten, of heb ik gewoon plotseling een zwakke maag heb waar ik maar mee moet leven?
Groetjes,
Benjamin
4 reactiesReagerenAlex1 augustus 2011 om 15:34Ik herken veel van jou klachten in mijn klachten. Ik ben in plaats van s’nachts s’ochtends misselijk. Het enige verschil dat er bij mij is, is dat mijn bloed perfect was. Ik heb hetzelfde als jou ik heb nu ook vakantie en heb nog steeds last van de klachten. Ik merk wel dat ik nu meer psychologische klachten krijg ( eenzaam voelen voornamelijk). Ik weet niet of jij hier last van hebt?
ReagerenM0rph3v51 augustus 2011 om 16:36Daar heb ik verder geen last van.
ReagerenAnoniem8 augustus 2011 om 16:39Ik denk dat je een zwakke maag hebt, maar daar kun je veel zelf aan doen door jouw dieet te matigen en bijvoorbeeld geen scherpe stoffen in te nemen.
ReagerenAnoniem8 augustus 2011 om 16:40Lees de folders van het Nederlands Huisartsen Genootschap over:
Aspecifieke maagklachten:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBD1a.htmVoedingsadvies bij maagklachten:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBD1g.htm