Zoeken Vraag het forum

Geen honger/verzadigingsgevoel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Tim

Hallo, ik ben een jongen van 20 jaar en sinds eind vorig jaar kamp ik met een raar eetprobleem. Ik had tijdens een stressvolle periode een griepje en toen ik weer beter was, merkte ik dat ik helemaal geen honger ervaar. Ik kan prima de hele dag niet eten en zodra ik begin met eten, voel ik niet dat het eten mij verzadigt. Als ik stop, is het omdat ik last krijg van mijn buik, terwijl ik in mijn hoofd nog steeds het gevoel heb dat ik door zou kunnen eten. Een maand geleden ben ik naar de huisarts geweest, die heeft mijn buik onderzocht en daarnaast heb ik bloed laten prikken. Wat er onderzocht is: glucose, TSH, bloedbeeld + differentiatie, kreatinine/eGFR, ALAT. Al deze uitslagen waren goed. Volgens mijn huisarts kan ik het beste nog afwachten zolang er geen nieuwe klachten ontstaan. Er verandert echter niets en ik zit steeds meer te denken wat er aan de hand is. Kan het zijn dat ik zelf een soort van eetstoornis opgebouwd heb? Is het misschien een goed idee om naar een diëtist te gaan?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Misschien is een psycholoog ook een goede optie

Reageren
    Catootje

Door stress raken je lichaam en je neurotransmitters ontregelde en dan kan het zijn dat je eetlust verstoord raakt.

Ik zou beginnen met te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, wat ook beter is voor je neurotransmitters. Aminozuren zijn ook belangrijk voor de aanmaak van je neurotransmitters.

Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je lichaam weer in balans te krijgen en de aanmaak van neurotransmitters als serotonine, dopamine en melatonine aan te maken. Denk aan stoffen als magnesium, vitamine B en D en omega 3. Tryptofaanrijke voeding helpt ook  om serotonine aan te maken. Gebruik zelf 5htp, dat regulerend werkt op je neurotransmitters. Helpt het humeur te verbeteren, beter te slapen en je eetlust te reguleren.

Reageren
    Tim

Het 5htp-middel, kun je dat een langere tijd gebruiken? Ik las op het internet, dat het verslavend kan werken.

Ik ga zeker naar een diëtist, zodat die mij kan helpen met een dieet zodat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg en ik denk nog na over de psycholoog.

Reageren
Reageer op: Geen honger/verzadigingsgevoel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.