Zoeken Vraag het forum

Continu vocht braken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Tinus

Ik zal even de brief van mijzelf aan het ziekenhuis posten. Word nu wel doorverwezen omdat de huisarts het niet meer weet maar heb geen idee wanneer ik terecht kan en misschien zijn er hier al mensen die het kennen, hier de brief:

Moet zo’n 5 x per week erg veel (soms wel 2 liter) vocht overgeven, vooral ’s avonds als ik in bed lig. Als ik niet overgeef komt er maagzuur bij en moet ik alsnog overgeven want ook de Nexium 40 werkt dan niet meer, zelfs geen 4 stuks. Die gaan pas weer werken na overgegeven te hebben. Ik hoef eigenlijk nooit eten over te geven, alleen vocht. M’n maag knort/trekt samen ook zeer regelmatig ondanks dat ik dan wel heb gegeten en ook daar word ik dan misselijk van.
    Als ik ’s nachts niet heb hoeven overgeven gebeurt het zeker ’s ochtend wel, dan houd ik zelfs 1 bakje senseo niet binnen terwijl ik er een jaar geleden wel zeker 5 op kon. Soms moet ik al braken ’s ochtends terwijl ik nog helemaal niets heb gehad, ik sta op uit bed, loop richting woonkamer en begin al te kokhalzen, meestal slijm of gal.
    -Domperidon helpt niet.

Dit speelt overigens al maanden.
    Sinds 9 dagen heb ik ook erg hoofdpijn en krijg af en toe rode stipjes in het gezicht (door de kracht van het braken waarschijnlijk).

26 reacties
    Reageren
    Merel

Ik heb hier wel eens van gehoord bij mensen die migraine hadden, maar nooit zo ernstig zoals jij het beschrijft. Het lijkt haast onwaarschijnlijk want als je zoveel water verliest, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je geen enkel ander symptoom van ziekte hebt. Heeft de huisarts aan migraine gedacht?

Reageren
    Merel

Andere symptomen die je zou kunnen verwachten bij jouw probleem zijn uitdroging, symptomen die horen bij een tekort aan natrium en kalium, irritatie aan de slokdarm, soms zelfs zodanig dat je bloed overgeeft en schade aan de tanden door het maagzuur dat het glazuur beschadigt.

Reageren
    Tinus

Ik denk dat de hoofdpijn het gevolg is van het braken en de pijn in de keel ook. Alhoewel ik wel net 2 weken ziek ben geweest en misschien nog een virusje onder de leden heb.
    Had er 2 weken geleden ook een verstopping van de darmen door gekregen omdat de darmen door mijn braken te weinig vocht hadden waarschijnlijk.
    Huisarts dacht dat de verstopping er eerst was en dat ik daardoor het vocht niet binnen hield, maar de verstopping is weg en houd nog steeds het vocht niet binnen. Vind ook vreemd dat als ik braak en heb net gegeten, toch het eten er niet uit komt en weer alleen het drinken.

Reageren
    Anoniem

Goedemiddag,

Hebben ze inmiddels een oorzaak gevonden? Ik heb namelijk al bijna een jaar dezelfde klachten, waarbij ook nog geen oorzaak gevonden is.

Ik hoor het graag.

Hartelijke groet,
    Jessy

Reageren
    Anoniem

Goedemorgen,

Heb de vraag en probleem gelezen van TINUS EN JESSY,
    is er bij jullie al verbetering opgetreden of gaat het braken van vocht nog steeds door? Mijn zwager heeft er ook vreselijk last van en heeft al het hele assortiment van medicatie tegen misselijkheid en braken gekregen. maar niets helpt. Als het bij jullie verbeterd is, kunnen jullie dan op dit forum reageren. Wij zijn ten einde raad, want door het braken en minimaal eten, valt mijn zwager heel veel af. Alvast bedankt en voor iedereen heel veel sterkte.

Reageren
    Tandor1

Welke onderzoeken zijn er tot nu toe bij je zwager gedaan?

Reageren
    jadine

Goedemorgen,

wat fijn dat er iemand gereageerd heeft. Het is echter een complexe situatie, mijn zwager heeft uitgezaaide nierkanker naar zijn lendenwervels en heeft hij na gebruik van Sunitinib nu Everolimus als medicatie. Echter door de pijn in zijn rug is hij aangesloten op een ambulante morfine pomp, die staat nu op 4 mgr. Er was eerst sprake van obstipatie maar dat gaat nu goed, er is rontgen foto van zijn buik gemaakt. Echo van zijn lever. Op dit moment gebruikt hij metoclopramide en haloperidol. Gedurende de dag eet hij mondjesmaat en hoe verder op de dag krijgt hij vol gevoel en wordt hij misselijk en voornamelijk ’s nachts braken, het is behoorlijk wat vocht met slijm, (geen etensresten) Ook gebruikt hij maagbesechermers; esomeprazol en sucralfaat suspensie. Omdat zijn Hb erg laag is neemt hij ook nog Floradix, ijzer elixer+vit. Doordat hij weinig eet en ’s nachts braakt valt hij behoorlijk af. Ik dacht laat ik het eens proberen, want ervaring van anderen is een bijzonder goed. Als je hier iets mee kan, dan hoor ik het graag.

Reageren
    Tandor1

Je zwager heeft nogal wat te verduren en zijn naasten met hem. Hierin wens ik jullie allemaal in ieder geval sterkte.

Everolimus onderdrukt de lichaamseigen afweer. Een bijwerking is o.a. misselijkheid
    De Haloperidol heeft eveneens maagklachten als bijwerking maar zou misselijkheid tegen kunnen gaan.
    De morfine heeft als bijwerking misselijkheid.
    En in het ongunstigste geval kan zelfs de sucralfaat misselijkheid veroorzaken.

Ik neem aan dat de haloperidol en de metaclopramide tegen het braken zijn gegeven.
    Als dat niet voldoende werkt, is het misschien de moeite waard om met de arts te overleggen of er andere anti-emetica verstrekt kunnen worden.

Bij chemokuren bijvoorbeeld worden ook andere middelen gebruikt vanwege hun sterkere werking. Voorbeelden zijn: Aprepitant, Dexamethason en Ondansetron. Soms ook Domperidon.

De grote vraag is natuurlijk of deze geneesmiddelen in de specifieke situatie van je zwager gebruikt kunnen worden. Daar heb ik natuurlijk geen zicht op. Maar ik zou het in ieder geval met de arts overleggen.

Ik hoop dat jullie iets aan de info hebben.

Reageren
    jadine

Dank U wel voor het medeleven, het valt zeker niet mee als een naaste deze ziekte moet doorgaan. Mijn zus wordt er hypernerveus van en mijn zwager laat het gelaten over zich heen gaan. Over dexamethason, hij had aan oncoloog gevraagd naar prendnisolon of zo iets, maar oncoloog zei, dat wordt pas gegeven als iemand in een eindstadium van de ziekte zit. Er is nu afspraak gemaakt voor een maagonderzoek volgende week, die week erop pas de uitslag, dus nog 2 weken aantobben en inleveren. We zullen zeker Uw advies meenemen naar het consult met de oncoloog.
    Heel vriendelijk dank en als er iets bekend wordt, dan meld ik het via deze forum. Misschien dat andere mensen er ook hun angsten mee kunnen wegnemen.
    met vriendelijke groet

Reageren
    Tandor1

Graag gedaan. Nogmaals heel veel sterkte voor jullie allen.
    Laat even wat weten als je zwager bij de oncoloog is geweest.

Groet

Reageren
    jadine

Goedenavond,

dat zal ik zeker doen, U hoort van mij.

Reageren
    jadine

Goedenavond Tandor,

Eindelijk kan ik iets melden. Na een gastrocopie van slokdarm, maag en 12-vingerige darm bleek dat er voedsel in de maag achterblijft, waardoor de maag sappen blijft produceren. Vanmiddag een scan met contrastvloeistof van dunne darm gemaakt. Bij oncoloog de uitslag gehoord, mogelijk uitgezette delen,ergens een vernauwing. goed denkbaar is verkleving van eerdere rugoperatie en/of bestraling. Bindweefsel zou beschadigd zijn. Heel kleine kans dat het om uitzaaiingen gaat, maar dat acht de oncoloog erg klein.
    Nu weer een scan komende week of het geisoleerd is en of opereren een optie is. Heeft U mogelijk informatie omtrent dunne darm operatie? Uitslag 06 december, wordt dus vervolgd.
    Als U het op prijs stelt, zal ik de uitslag van die scan op dit forum plaatsen.

Reageren
    Tandor1

Hallo Jadine,

Het is heel goed mogelijk dat er bindweefsel beschadiging is ontstaan door de bestraling.

Wat de de eventuele operatie betreft:
    Daar is moeilijk wat over te zeggen. Dat zal voor een groot gedeelte van de scan afhangen en de locatie van de vernauwing cq beschadiging. Ook de soort operatie is afhankelijk van de oorzaak van de afwijking en de plaats van de afwijking in de dunne darm.
    Dat zal even afwachten zijn dus.

Ik hoop in ieder geval dat het zal “meevallen”. In de zin van dat er iets aan gedaan kan worden. Houd me op de hoogte.

Reageren
    Anoniem

Goedenavond Tandor,

Vandaag uitslag van de ct scan van vorige week. Er was te zien dat de maag, 12-vingerige darm en dunne darm opgezet waren door vermoedelijke obstructie. Echter de oorzaak was niet te zien. Komende dinsdag afspraak met chirurg over eventuele operatie. Het medicijn everolimus heeft mogelijk ook niet optimaal gewerkt, want er was toename te zien van groei van metastasen. Het spugen is wel iets minder geworden, een vezelarm dieet aangehouden, alleen sterkt mijn zwager daar niet van aan. Het blijft een zeer onzekere situatie.

Reageren
Reageer op: Continu vocht braken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.