- A.F.23 juni 2026 om 07:39
Dag, ik heb al twee jaar last van harde lympheklieren in de lies die in het begin ook groter werden. Nu niet meer. Er is zelfs een echo van geweest waarop volgens de artsen niets op de zien was. Ze beweerden zelfs dat ze niets voelden, terwijl de fysio en acupuncturist toch duidelijk de verdikkingen voelden! Ik heb dit opgezocht en kan levensgevaarlijk zijn. De artsen helpen me niet verder. Enig advies?
De artsen helpen me ook niet verder met mijn PDS/ darmklachten. Al meer dan 20 jaar vraag ik of mijn darmen onderzocht kunnen worden omdat de oorzaak van mijn PDS niet bekend is. Ik eet inmiddels vegan en glutenvrij, dit helpt maar toch wordt mijn buik weer opnieuw gevoeliger, is opgezwollen zodra ik iets eet en kom ik aan zonder reden. Zelfs de MDL arts poeiert me af met een nieuw, symptoom-bestrijdend middel maar weigert naar de oorzaak te kijken. Ik word hier moedeloos van.
Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik eindelijk een onderzoek krijg?1 reactieReageren
Peter (huisarts)
23 juni 2026 om 19:29Tav het eerste: lymfeklieren in de liezen kan je en mag je kunnen voelen!
(of ze ziekelijk vergroot / afwijkend zijn kun je o.a. met echo beoordelen.Tav je PDS klachten: een MDL arts kan je niet van PDS klachten afhelpen. Je kunt wel proberen met voeding je darmen minder te prikkelen, maar dat omvat meer dan alleen vegan en/of glutenvrij te eten. Een beproefde testperiode is om onder begeleiding van een dietist een “FODMAP” dieet te gaan inzetten, om zo jouw ideale voedingspatroon te kunnen vinden!
Reageren