- D45674 augustus 2025 om 17:39
Ik ben 18 jaar oud en heb sinds een paar maanden erg last van mn rechter bovenbuik. Mn stoelgang is in die tijd ook heel erg verwnderd. Er zitten vaak stukjes eten in en het is het heeft een heel vreemde textuur. Ik ben bang dat er iets mis met me maag/ sdarmen is. Ik ben nu op vakantie dus van daar dat ik nu niet naar de dokter kan gaan. De buikpijn is vaak spontaan en gaat over, maar komt telkens weer terug. Het is een krampend opgeblazen gevoel dat erger word als ik veel heb gegeten. Ik eet redelijk gezond en weinig vet eten. Ik ben ook erg einderig en laat eigenlijk constant boeren en scheten. Soms heb ik moeite met naar de wc gaan en soms heb ik spontane diaree die wel wegaat, maar zoals ik net zei telkens terug komt. Ik ben wel een persoon die snel bezorgd is over dit soort dingen, dus soms twijfel ik of het echt ernstig is of dat ik het gewoon erger zit te maken. Heeft iemand dit ook gehad of weet iemand wat het zou kunnen zijn? Hulp zou fijn zijn en ik ga zeker naar de huisarts als ik weer thuis ben.
3 reactiesReagerenD45674 augustus 2025 om 17:43Hier is de foto sinds ik hem niet zie staan
Reageren
Peter (huisarts)
4 augustus 2025 om 21:36Vertering is een ingewikkeld proces van enzymen, galzouten en darmbacterieen die aan het werk moeten met het eten dat je consumeert. Afhankelijk van het al dan niet anders eten , anders drinken en je weerstand (slapen, alcohol, ziekte, etc) verandert ook de vertering.
Reageren
Onregelmatige ontlasting hoeft geen ziekte te zijn!
Simpele onderzoeken (bloed, poep) kunnen hierover al uitsluitsel geven. Maar dan na de vakantie….(misschien dat het dan al wel is hersteld?)D45675 augustus 2025 om 02:11Dank voor je bericht, peter.
Reageren
Ik drink sowieso geen alchohol. Ik heb al langer last (2 maanden denk ik)maar heb ook periodes gehad dat ik geen of weinig problemen hiermee had ( verschilt om de dag). Ik begin me nu gewoon wat meer zorgen te maken. Ik ga zeker naar de dokter toe om een test te laten doen. Nogmaals bedankt