Zoeken Vraag het forum

Aambei???

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mike

Hallo,

Tijdje terug kreeg ik uitslag van bloed prikken. Diabetes type 2. Ben te zwaar en type 2 zit in de familie. Eerste keer was de waarde 7,8. Bij 2de prikken zelfs 9,3.

Suiker en koolhydraten flink minderen, afvallen en slik nu 2x per dag metarfamine 500mg. Ben trouwens in 3 weken tijd al 3 kilo kwijt.

Maar sindsdien vallen mij 2 dingen op. Meer zuurbranden en dat terwijl ik al omeprazol 40 mg slik en ipv 1 keer per dag ontlasting nu met moeite 1x in de 3 dagen naar toilet.

Ook komt het er met moeite uit. Moet gewoon bij persen anders komt het niet op gang. Beweeg veel, drink water en eet vezels.

Nu brand het ook bij de anus. Even zelf controle gedaan en vlak boven de anus ingang aan beide kanten 2 soort van bultjes. De 1 heeft meer de vorm van een bultje de andere meer uitstulping oid. Kan dat stukje ook bewegen . Wel bij zelfonderzoek begon 1 van de 2 ” bultjes” te bloeden. Mss iets te hard onderzocht.

Wind laten is al pijnlijk. Soms jeukt het soms brandt het .

Net na 3 dagen weer toilet bezocht. Met pijn en moeite ontlasting en helemaal bovenop lag een heeeel klein beetje helderrood bloed. Op wc papier na 2 keer vegen niet. Derde keer vegen toch een minuscuul streepje helderrood bloed.

Ik als hypochonder ga nu heerlijk weekend in denkend dat dit toch helemaal fout is. Kan iemand mij mss iets meer geruststellen?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Als je problemen hebt met ontlasten en je moet telkens hard persen en je hebt harde ontlasting, dan zijn aambeien voor de hand liggend. .Je veranderde dieet kan een oorzaak zijn. Ga met de klachten naar de huisarts. Die kan iets voorschrijven voor de aambeien en iets om je ontlasting zacht te houden

Reageren
    Mike

Mijn eet patroon is idd flink veranderd. En verder pijnlijke anus. Branderig gevoel.

1 ding waar ik mij wel beetje zorgen om maak.

Metformine tabletten veroorzaken juist diarree en geen obstipatie.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik hele dag bezig ben met , als ik maar vandaag kan poepen. Kan het ook stress gerelateerd zijn dat je dan juist niet kan poepen?

Maar ik schrik gewoon als ik bloed bij de ontlasting zie. En na het lag er helemaal bovenop , was heel klein beetje echt bijna niet te zien en helderrood. En bij 3de maal afvegen toch , ook miniem, heel klein beetje helderrood op toilet papier.
    Lees gelukkig wel dat dit gewoon scheurtje of aambei is en geen darmkanker. Maar is ook wel logisch als je zo hard moet persen dan wat ik nu moet.

Nogmaals enige waar ik nog niet uitkom is dat bijwerking Metformine juist diarree is .

Reageren
    John (moderator)

Het klopt dat metformine vaak diarree veroorzaakt, maar niet altijd. Ik ken iemand die dus ook diabetes 2 heeft en een hogere dosering metformine gebruikt en toch last heeft van obstipatie. Maar daar ligt het dan aan voeding en te weinig water drinken. Je zou minimaal 2 liter water per dag moeten drinken.
    De huisarts kan macrogol voorschrijven om de ontlasting zachter te houden.

Reageren
    Mike

Ja ga sowieso bellen want heb dus ook last van maagzuur. Heb daar al medicatie voor. Maar sinds de metformine daar ook veel last van.

Maar drink wel water alleen mijn enige slechte gewoonte is cola Light. Rook niet, geen alcohol, beweeg genoeg, ben flink aan het afvallen, eet steeds meer fruit. Allee groentes is voor mij een probleem. Maar mijn verslaving is cola Light. Ipv 2 liter water, 2 liter cola Light per dag en denk 1 liter water.

Zal proberen om dat om te draaien.

Reageren
Reageer op: Aambei???
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.