- Hanneke29 mei 2025 om 17:54
Wat ik niet voorbij heb zien komen, is het volgende:
Bij ons in de familie hebben ook meerdere personen last van “niezen na het eten… Maar niemand heeft een GB.
Het kan heel eenvoudig aan de verzadigingsprikkel liggen… Er loopt een zenuwbaan naar je hersenen, die communiceert met je maag.
Bij sommige mensen loopt deze vlak langs de neus.
De zenuw geeft neurotransmitters af, om het verzadigingsgevoel door te geven en “lekt” daarbij neurotransmitters naar de zenuwbaan die de niesreflex stuurt, waardoor deze ook geactiveerd wordt..John (moderator)
29 mei 2025 om 18:01Maar niemand heeft een GB
Reageren
En wat is een GB?Complicaties24 juni 2025 om 06:51Hey ik heb ook dit probleem sedert mijn GBP al 19 jaar dus en mijn vader idem. Ik merk wel op als ik in stukjes eet mij dit niet overkomt. Bv ik eet een halve boterham op mijn werk en ik krijg een oproep dat ik weg moet en een half uur later eet ik terug een halve boterham enz… dan overkomt mij dit niet. Op restaurant los ik het zo op dat ik kleine voorgerechten bestel voor mezelf en meld dat er veel tijd tussen de gangen mag zitten… dan voorkom ik dit ook… dus wie weet ben je hiermee geholpen met deze tip.
ReagerenSabine22 november 2025 om 19:54Hier ook niezen en snotteren na maaltijd ,zeker als ik wat te gulzig eet!
Reageren
Ook gastric bypass 16 j geledenCarin23 november 2025 om 10:39Mijn man heeft COPD en hartfalen en niest onder het eten. Echt heel erg dan. Na t eten zakt t weg. Gaat best redelijk hoor met hem.
ReagerenJans3 januari 2026 om 18:47Ik heb het ook na mijn GBP, Na drie happen loop ik vol en begin te niezen. Het vervelende ervan is ook dat ik dan vaak niet verder kan eten als na een half uurtje, vaak gebeurt er dan helemaal niets.
ReagerenAnna11 mei 2026 om 17:23Haha. Dat heb ik ook. Vreselijk niezen en een loopneus. Ook een GBP gehad. Soms wel irritant. Zeker die loopneus.
Reagerenanita13 september 2026 om 12:25Ik heb ook maagverkleining en na de operatie heb ik ook last van niezen na het eten.Ik heb zelf ook gedacht dat dit een oorzaak ervan kan zijn
Reageren
Peter (huisarts)
13 september 2026 om 21:23Zal iets te maken hebben met de “nervus vagus” een zenuw die actief wordt / geprikkeld wordt na het eten , waardoor je darmen meer bloed krijgen, wat deels onttrokken wordt aan de rest van het lichaam. Laat je bloeddruk een controleren. Gebruik je ook medicijnen (die dezelfde werking/bijwerking hebben als deze zenuw?) Overleg met je huisarts.
Het niezen kan een reactie zijn, een herstelpoging van het lichaam.
Reageren
Een andere oorzaak kan het eten van histaminerg-rijke voeding zijn, en jouw gevoeligheid voor histamine .
Zie bv https://arendnijenhuis.nl/histamine/