- Perahia21 oktober 2023 om 21:03
Hallo allemaal,
Ik heb al langere tijd last van niezen na het eten. En dat na elke maaltijd, ontbijt, lunch of avondeten, warm of koud voedsel, maakt niet uit. Wanneer het gebeurt lijkt het wel alsof er een golf van spanning over me heen komt die er uit geniest moet worden, mensen die het zien gebeuren zeggen dat ik wit word en helemaal vol lijk te lopen. En komt de nies niet, dan ontstaat er vaak hoofdpijn of braakneigingen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Wordt er onderhand behoorlijk wanhopig van…
23 reactiesReagerenSuus21 oktober 2023 om 21:40Wat zegt je huisarts er dan van?
Reageren
Er van uitgaande dat je die geraadpleegd hebt als je zo wanhopig bentA26 februari 2024 om 11:05Precies hetzelfde hier! Maar ik heb een gastric bypass gehad, ik weet niet of het daar mee te maken heeft?
ReagerenAstrid19 april 2024 om 18:28Hé, wat toevallig. Ik heb ook een gbp gehad en als ik iets teveel eet, laatste hapje, zonde om weg te doen, dan moet ik ook niezen. En niet een paar keer, nee tientallen keren achter elkaar. Heel vreemd.
ReagerenJeanet12 mei 2024 om 21:23Ik heb dit ook overgehouden na een gastric bypassoperatie. Als ik vol ben (te vol) moet ik ook meerdere keren niezen… Heb nog niet kunnen vinden waar dit aan ligt. Ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt trouwens.
ReagerenIH28 mei 2024 om 18:27Ik heb t ook altijd na het eten, of t nou ontbijt, lunch of diner is, maakt niet uit. Vind t heel vreemd
ReagerenBrenda1 juni 2024 om 11:04Ja, ik heb dat ook. Het is een teken dat je te veel gegeten hebt.
Reageren
Boeren, hikken of niezen .. je lichaam geeft een seintjeDenise26 juli 2024 om 19:46Hier exact hetzelfde na GB. En dat al na een paar hapjes🥴
ReagerenMini4 december 2024 om 19:33Heb dat herhaaldelijk niezen ook al jaren bij te snel eten of dat ene hapje teveel.
Reageren
Soms al na maar enkele happen te eten.
Dit sinds mijn GB.
Waardoor komt deze reactie nu juist?Hanneketan17 januari 2025 om 13:38Dit heb ik ook na mijn gb operatie van 13 jaar geleden! Grappig dat ik nu hier tegenkom dat er meer mensen last van hebben. Ik heb het jaren geleden, bij een nacontrole van mijn operatie, aan de chirurg gevraagd, maar die had er nog nooit van gehoord! Tot op heden heb ik er ook geen antwoord op gekregen of gevonden!
ReagerenHans23 januari 2025 om 21:16Ik heb het ook. Niezen na elke maaltijd. Scherp of niet. Het maakt niet uit.
Reageren
Ik heb een rug operatie gehad maar daarvoor had ik het ook al.
Niemand heeft er een oorzaak van ontdekt..John (moderator)
23 januari 2025 om 21:29Niesen na een maaltijd kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende reden is een fenomeen dat bekend staat als het “gustatory rhinitis”. Dit is een reflexmatige reactie op bepaalde voedingsmiddelen, vooral pittige of gekruide gerechten. Het zenuwstelsel kan reageren op de prikkels van deze voedingsmiddelen door de neusgangen te laten samentrekken, wat leidt tot niezen.
Reageren
Een andere mogelijke oorzaak is allergieën of voedselintoleranties. Bepaalde ingrediënten in het voedsel kunnen een allergische reactie veroorzaken, die zich uit in niezen.
Soms is het gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden. De verandering van omgevingstemperatuur of zelfs de inname van warme dranken of warm voedsel kan niezen triggeren.Irene3 februari 2025 om 13:02Hoi hoi,
Ik heb er ook al jaren last van. Als het niet vanzelf gaat, het niezen, dan moet ik het opwekken door op een bepaalde manier in mijn neus te knijpen.
Reageren
Zou ik dat niet doen dan word ik heel flauw, vermoeid en moet ik uiteindelijk braken.Yindi17 februari 2025 om 13:50Ik heb het ook steeds.
Reageren
En ook een gbp nu bijna 4 jaar geleden
Ik dacht even googelen , misschien is er een verklaring voor.
Nu lees ik dat hier meerdere mensen zijn die dit hebben overgehouden na een Gastric Baypass Operatie.Peter17 april 2025 om 19:26Ik heb ook een gbp operatie gehad, en ook last van niezen na het eten en ook een loopneus.
Reageren
Ik lees dat ik niet de enige bent, dus het schijnt erbij te horen na de operatie