Zoeken Vraag het forum

Niezen na eten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Perahia

Hallo allemaal,

Ik heb al langere tijd last van niezen na het eten. En dat na elke maaltijd, ontbijt, lunch of avondeten, warm of koud voedsel, maakt niet uit. Wanneer het gebeurt lijkt het wel alsof er een golf van spanning over me heen komt die er uit geniest moet worden, mensen die het zien gebeuren zeggen dat ik wit word en helemaal vol lijk te lopen. En komt de nies niet, dan ontstaat er vaak hoofdpijn of braakneigingen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Wordt er onderhand behoorlijk wanhopig van…

23 reacties
    Reageren
    Suus

Wat zegt je huisarts er dan van?
    Er van uitgaande dat je die geraadpleegd hebt als je zo wanhopig bent

Reageren
    A

Precies hetzelfde hier! Maar ik heb een gastric bypass gehad, ik weet niet of het daar mee te maken heeft?

Reageren
    Astrid

Hé, wat toevallig. Ik heb ook een gbp gehad en als ik iets teveel eet, laatste hapje, zonde om weg te doen, dan moet ik ook niezen. En niet een paar keer, nee tientallen keren achter elkaar. Heel vreemd.

Reageren
    Jeanet

Ik heb dit ook overgehouden na een gastric bypassoperatie. Als ik vol ben (te vol) moet ik ook meerdere keren niezen… Heb nog niet kunnen vinden waar dit aan ligt. Ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt trouwens.

Reageren
    IH

Ik heb t ook altijd na het eten, of t nou ontbijt, lunch of diner is, maakt niet uit. Vind t heel vreemd

Reageren
    Brenda

Ja, ik heb dat ook. Het is een teken dat je te veel gegeten hebt.
    Boeren, hikken of niezen .. je lichaam geeft een seintje

Reageren
    Denise

Hier exact hetzelfde na GB. En dat al na een paar hapjes🥴

Reageren
    Mini

Heb dat herhaaldelijk niezen ook al jaren bij te snel eten of dat ene hapje teveel.
    Soms al na maar enkele happen te eten.
    Dit sinds mijn GB.
    Waardoor komt deze reactie nu juist?

Reageren
    Hanneketan

Dit heb ik ook na mijn gb operatie van 13 jaar geleden! Grappig dat ik nu hier tegenkom dat er meer mensen last van hebben. Ik heb het jaren geleden, bij een nacontrole van mijn operatie, aan de chirurg gevraagd, maar die had er nog nooit van gehoord! Tot op heden heb ik er ook geen antwoord op gekregen of gevonden!

Reageren
    Hans

Ik heb het ook. Niezen na elke maaltijd. Scherp of niet. Het maakt niet uit.
    Ik heb een rug operatie gehad maar daarvoor had ik het ook al.
    Niemand heeft er een oorzaak van ontdekt..

Reageren
    John (moderator)

Niesen na een maaltijd kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende reden is een fenomeen dat bekend staat als het “gustatory rhinitis”. Dit is een reflexmatige reactie op bepaalde voedingsmiddelen, vooral pittige of gekruide gerechten. Het zenuwstelsel kan reageren op de prikkels van deze voedingsmiddelen door de neusgangen te laten samentrekken, wat leidt tot niezen.
    Een andere mogelijke oorzaak is allergieën of voedselintoleranties. Bepaalde ingrediënten in het voedsel kunnen een allergische reactie veroorzaken, die zich uit in niezen.
    Soms is het gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden. De verandering van omgevingstemperatuur of zelfs de inname van warme dranken of warm voedsel kan niezen triggeren.

Reageren
    Irene

Hoi hoi,

Ik heb er ook al jaren last van. Als het niet vanzelf gaat, het niezen, dan moet ik het opwekken door op een bepaalde manier in mijn neus te knijpen.
    Zou ik dat niet doen dan word ik heel flauw, vermoeid en moet ik uiteindelijk braken.

Reageren
    Yindi

Ik heb het ook steeds.
    En ook een gbp nu bijna 4 jaar geleden
    Ik dacht even googelen , misschien is er een verklaring voor.
    Nu lees ik dat hier meerdere mensen zijn die dit hebben overgehouden na een Gastric Baypass Operatie.

Reageren
    Peter

Ik heb ook een gbp operatie gehad, en ook last van niezen na het eten en ook een loopneus.
    Ik lees dat ik niet de enige bent, dus het schijnt erbij te horen na de operatie

Reageren
Reageer op: Niezen na eten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.