- Anoniem6 februari 2023 om 11:52
Beste,
Ik ben 2 weken geleden naar de huisarts geweest voor aanhoudende en toenemende obstipatie. Movicol hielp niet. Ondertussen al verschillende middeltjes geprobeerd, maar zonder resultaat (glycerine zetpillen, cleen enema, dulcolax tabl). Op de echo was er wel een fecale impactie te zien. Dit weekend heb ik dan moviprep genomen, wat ook als voorbereiding bij een colonscopie wordt genomen, gaf ook een beperkt resultaat. De huisarts voelde bij palpatie de harde bol ontlasting nog zitten. Deze zit ook hogerop mijn dikke darm.
Ik word morgen doorverwezen naar een MDL arts. Hebt u soms een idee wat er verder gaat gebeuren? Ik maak me zorgen en het wordt onaangenaam.2 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 februari 2023 om 13:23Ik kan zo niet zeggen wat de MDL arts gaat doen
ReagerenCatootje6 februari 2023 om 16:11Medische weg kan soms nodig zijn maar zou ook kijken wat je er zelf aan kan doen. Zou vooral zorgen voor oplosbare vezels dus beter groente dan brood. Daarnaast kan psyllium helpen. Voor acute problemen en tijdelijk kan je oxypowder of magnesiumsulfaat gebruiken. Oxypowder werkt milder. Tekorten aan stoffen als magnesium en vitamine B kunnen ook meespelen bij de obstipatie. Osteopathie kan helpen bij bepaalde buikklachten en blokkades opheffen. Ook zorgen voor voldoende beweging en vooral lopen. Als je zin hebt, misschien dansen.
Reageren