Zoeken Vraag het forum

Ervaringen middenrifbreuk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Pien

Geopereerd 2 weken aan grote middenrif breuk.
    Toupet gekregen en matje.
    Dokter zei dat toupet kan losschieten.
    Wie weet hoe dat voelt als de boel losschiet?
    Als ik teveel eet krijg ik.pijn op.mijn borst.
    Ma 2 weken vloeibaar ,wil.ik graag en veel eten.
    Maar dat neemt mijn lichaam.me niet in dank af.
    Na 4 dagen thuis bleek ik lucht in de maag te hebben en ben ik weer opgenomen geweest met slang in.maag.
    Inmiddels aardig afgevallen helaas.

Annie

5 weken geleden geopereerd aan mijn middenrif breuk en helaas nog erg veel klachten.
    Vanaf het moment dat ik wakker wordt tot na de middag continu braakneigingen en totaal geen eetlust.
    Arts zegt hier weinig aan te kunnen doen, ik hoop dat dit snel over zal gaan…

Reageren
    V’tje

Bij mij is in maart d.m.v. gastroscopie een middenrifbreuk geconstateerd. Het verklaarde voor mij ook een aantal klachten die ik sinds januari heb (zuur, misselijkheid, malaise, brandende keel, druk op mijn middenrif etc.) Ik heb ook al een hele tijd hevige pijn aan mijn ribben, heel mijn torso doet pijn en sowieso de volledige orgaanstreek.

Omdat ik hiervoor vorig jaar een buikecho en colonscopie heb gehad en er uit neurologisch onderzoek voor mijn ribben (reflex testen, emg en bloedonderzoek; GEEN beeldvormend onderzoek) niets kwam heb ik de diagnose Functioneel neurologisch stoornis gekregen. Ik herken me hier niet echt in maar dat terzijde.

Ik heb een cyp afwijking waardoor ik ppi remmers niet verdraag en ik gebruik nu famotidine en sucralfaat wat ook niet volledig helpt. Waarschijnlijk omdat mijn buik zo opgezet is dat de darmen op mijn maag lijken te drukken. Ik ben echt iedere dag ziek en verga van de pijn.

Mijn huisarts gooit de middenrifbreuk nu echter ook op FNS en vind een doorverwijzing naar een mdl arts om goed te kijken onzin. Ik heb immers een gastroscopie gehad en dat heeft een mdl arts gedaan (dit was in een onderzoekskliniek, deze arts wist mijn klachten niet, heeft enkel de gastroscopie gedaan en bevindingen gedeeld). Dat ik niet tegen pantoprazol zou kunnen gelooft ze niet, want dat werkt voor iedereen. Met mijn klachten moet ik leren omgaan want die zitten in mijn hoofd. Revalidatie gaat me volgens haar helpen.

Ik ben even de weg kwijt. Stel ik me aan of is een doorverwijzing naar een mdl arts om de ernst van de middenrifbreuk te beoordelen gerechtvaardigd?

Reageren
    John (moderator)

Je hebt in maart pas een gastroscopie gehad de middenrifbreuk is vastgesteld en daarop zou de middenrifbreuk toch goed te beoordelen moeten zijn. Dat de onderzoekarts de klachten niet wist zou niets moeten uitmaken. Als je vervolgens nog niet bij een MDL arts bent geweest met de klachten, ben ik van mening dat een verwijzing gerechtvaardigd is. Ga dus dat gesprek met je huisarts aan om die verwijzing te krijgen.
    Mocht de huisarts dan nog steeds niet meewerken, kun je eventueel je zorgverzekeraar inschakelen om toch een verwijzing te krijgen

Reageren
    V’tje

Ga ik doen, hartelijk dank voor uw reactie.

Reageren
    Bob

Heb nu half jaar erge pijn bij maagkuiltje beheerst mijn hele dag,veel boeren,soms moeilijk ademhalen en hele dag pijn. Huisarts zegt stress en spanning,ik weet zeker als ik de symptomen zie bij middenrifbreuk waar maag stukje doorkomt,dat dat is wat ik heb,ik kan haar daar niet van overtuigen omdat ik 8 maanden geleden gastroscopie gehad heb en daarop alles oké was maar nu elke dag pijn bij maagkuiltje,soms licht zweten en zuchten. Eerst dacht ik mijn hart maar dat heb je geen half jaar,zeker middenrif breuk straalt ook uit naar middenrug,hoe overtuig ik de huisarts ik kan die pijn niet vol blijven houden.

Reageren
    John (moderator)

Je klachten passen toch ook wel bij stress en hyperventileren. Waarom had je de gastroscopie? \wat waren de klachten toen?

Reageren
    Willem83

Sinds 3 jaar ervaar ik veel last van mijn borst zo sloeg mijn hart geregeld over diverse onderzoeken gehad bij de cardioloog geweest mijn hart is gelukkig goed. Uit een gastroscopie blijkt dat ik een middenrif breukje heb.
    Ik heb soms zoveel last dat ik me zo ellendig voel
    Geregeld dat mijn ribben vast zitten en moet knakken dat voel je en hoor je dan ook. Pijn in mijn maag, gespannen middenrif, en pijnlijke ribben. In ernstige gevallen slaat mijn hart over, hoesten, heesheid, en veel spierkrampen in mijn borst of buik en het gevoel hebben dat je je opeens niet kan slikken. En pijn steken in mijn hoofd. Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn en welke klachten jullie ervaren. Volgende week krijg ik een echo van mijn bovenlichaam

Reageren
    Astrid

Ik ben 4 week geleden geopereerd aan een gat in de middenrif. Mijn maag lag boven de middenrif tegen de longen en hart aan.
    Klachten maagzuur, slokdarmverkramping, eten zakte niet goed. En vorig jaar hierdoor een dubbele longontsteking gekregen!
    Mijn maag is terug gezet, middenrif gesloten en de slokdarm weer op de plek gezet. Van de bovenste van maag hebben ze een manchet gemaakt om de slokdarm heen. Dat noemen ze een toupet. Operatie heeft ruim 3 uur geduurd. Ben er goed uitgekomen. Nu vloeibaar en inmiddels ook gemalen vast eten. Ook dat gaat goed. Geen maagzuur meer. Wel nog moe en rustig aan doen met eten en tijd nemen voor herstel.
    Blij dat ik dit heb gedaan!!!

Reageren
    Harriet

Door een middenrifbreuk is mijn maag een stukje de slokdarm ingekomen wat refluxziekte heeft veroorzaakt. Door ontstekingen een vernauwde slokdarm, die is nu 2x opgerekt, 3e keer volgt nog.
    Volgens arts is een operatie waarbij stukje maag als manchet om de slokdarm komt niet zonder risico en kan je daarna niet meer boeren en zal je waarschijnlijk evengoed aan de maagbeschermers moeten blijven. Ik hoor graag ervaringen van mensen hier.

Reageren
    Achalasietje

Heeft een van jullie ervaring met het ootrekken vd maag? Ben erg benieuwd of dit helpt….. Heb een heller en poemoperatie gehad maar de laatste tijd veel pijn op de borst en misselijk

Reageren
    Joke

Eind november 2025 geopereerd aan een middenrifbreuk ivm reflux en bloedarmoede. Maag is uit de slokdarm gehaald en met een manchet vastgezet. Dezelfde dag at ik brood zonder korst, vla en ik kon goed drinken. Twee weken vloeibaar, gemalen en volkoren brood zonder korst gegeten. Daarna weer voorzichtig overgegaan naar vast voedsel. Ik heb een paar keer last gehad van eten wat niet zakte. Een reminder om goed te kauwen en rustig te eten (kleine hapjes). Ik eet nu weer zoals voorheen alleen wat minder.
    Ik heb geen klachten meer en ben heel blij dat ik de operatie heb ondergaan. Omdat ik veel negatieve ervaringen lees deel ik graag mijn positieve ervaring.

Reageren
    Anne

Dad Joke, fijn dat jou operatie goed gelukt is.Ik word in maart geopereerd en heb blij eindelijk eens positief nieuws te lezen.Kan jij nog iets meer vertellen over hoe eerste dagen verliepen en wat zo al at toen en nu.Ik wil mij zo goed mogelijk voorbereiden.Alvast bedankt.

Reageren
    Alias

Hallo sylivia hoe gaat het nu

Reageren
    Alias

Hoi Astrid hoe gaat het nu mijn maag ligt voor een derde in mijn borstkast overweeg een operatie Ijn je klachten weg voor een groot deel

Reageren
Reageer op: Ervaringen middenrifbreuk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.