- THV6 januari 2020 om 18:40
Hallo, ik heb nu al zo’n half jaar verschillende darm-gerelateerde klachten. Ik ben hiermee al meerdere keren naar de huisarts geweest, maar die lijkt er weinig mee te doen. Ik ben 21 jaar, en vind deze langdurige klachten daarom ook nog niet echt bij mijn leeftijd passen.
Het begon als een soort drukkend gevoel links net onder mijn buik. Toen dit twee weken regelmatig aanwezig bleef ben ik voor het eerst naar de huisarts gegaan en heb ik een laxeermiddel (macrogol) voorgeschreven gekregen omdat ik waarschijnlijk een verstopping zou hebben. Ik heb dit middel gebruikt en de klachten werden naar verloop van tijd minder.
Na een maandje kwamen de klachten echter terug en begon ik ook meer echte verstoppingsverschijnselen te hebben. Ik heb toen opnieuw macrogol voorgeschreven gekregen, dit keer voor een onbepaalde tijd. Dit hielp opnieuw voor een tijd, tot ik merkte dat er een blokkade bleek te zijn bij mijn anus. Deze waren met de hand voor mij te voelen tijdens een WC bezoek, maar niet op andere moment. De huisarts kon niet direct iets vinden maar ging uit van aambeien en gaf mij daarvoor zalf mee.
Ik bleef macrogol gebruiken (2 zakjes per dag) maar uiteindelijk had ik toch weer erg veel last van een verstopping. Op de dag dat het op zijn eerst was kwam er alleen een kleine hoeveelheid zwarte ontlasting naar buiten (op het WC papier leek het meer donkergroen) de dag daarna had ik juist diaree en leek er ook donker bloed bij de ontlasting te zitten al ben ik hier niet 100% zeker over (ik sindsdien mijn ontlasting extra goed in de gaten gehouden en geen bloed meer gezien). Ik ben dus opnieuw naar de huisarts gegaan, en die heeft mijn ontlasting laten testen op chronische ontstekingen. Echter toen ik de ontlasting inleverde waren de klachten weer grotendeels verdwenen. De huisarts zei dat het dan alleen prikkelbare darm syndroom kon zijn verder, want ernstigere aandoeningen, zoals darmkanker, zouden op mijn leeftijd niet voor kunnen komen.
Ik begon zelf het vermoede te krijgen dat ik misschien lactose intolerant was, omdat de inname van veel melk producten de klachten leek te veregeren, dus ik ben nu al 2 weken minder zuivel gaan eten en alles leek een stuk beter te gaan. Alleen met oud en nieuw vond ik een gele olie/vet-achtige substantie in de WC naast de ontlasting, maar ik dacht daar niet te veel over omdat ik ook flink wat oliebollen had gegeten. Vandaag was dit echter weer het geval en keerde de verstopping ook weer terug, terwijl ik niets geks had gegeten. Ik pak inmiddels al 2-3 maanden dagelijks macrogol, wat volgens de huisarts geen kwaad kan. Maar het lijkt mij nog niet echt normaal dat ik dit permanent zou moeten blijven gebruiken op mijn leeftijd, zonder dat er een duidelijk probleem is vasgesteld. Buiten een chronische ontsteking is alleen gluten intolterantie uitgesloten door middel van bloedonderzoek.
Ik maak me eigenlijk best zorgen om deze blijvende klachten. Ik wil echter niet elke keer weer terug naar de huisarts om dan na 5 minuten weer buiten te staan omdat ‘ik te jong ben en me dus niet druk hoef te maken’. Misschien kan iemand hier mij helpen? Passen deze klachten bij het prikkelbare darm syndroom? Of een lactose intolerantie? Of zou er iets anders zijn wat deze kalchten beter verklaard? Ik heb verder geen bekende ziektes of aandoeningen en gebruik buiten macrogol geen medicatie.
1 reactieReagerenTHV6 januari 2020 om 18:44Nog een kleine toevoeging. Gedurende de afgelopen maanden was mijn ontlasting, op de momenten dat het redelijk normaal ging, licht bruin en min of meer plat. Het heeft dus een soort rechthoekige vorm en lijkt af en toe iets weg te hebben van schimmel qua structuur.
Ik heb ook meerdere keren etensresten zoals sla, krenten en popcorn in mijn ontlasting, geheel onverteerd, terug kunnen zien.
Reageren