- Lillybe6 oktober 2018 om 18:15
Ik ben al jaren een maagpatient. Ik neem sinds de geboorte van mijn laatste dochter continu maagzuurremmers. In het begin was 20mg omeprazole genoeg. Na een aantal jaren moest er overgeschakeld worden om dezelfde werking te krijgen. Toen dat ook niet meer werkte hebben ze me pantoprazole 40mg voorgeschreven. Het laatste jaar ben ik weer wat op de sukkel. Dan werkt het, dan niet.
Nu sinds een dikke week weer enorme last van zuurbranden. Vooral vanboven aan de slokdarm en helemaal in het putje van mijn maag. Ik moet toegeven dat ik daarvoor te slordig omsprong met mijn maagzuurremmer. En paar keer te laat of zelfs vergeten. Dus ik gok dat het een stuk mijn eigen fout is. Alleen krijg ik het nu niet meer inorde. Ik heb echt veel last. Smorgens, na het eten en vooral het branden. Ik kan goed eten. Ben zelfs niet heel misselijk ofzo. Nee, het doet gewoon pijn. Ik neem nu pantaprazole 40mg, gembercapsules en motilium maar niks lijkt aan te slaan. Zelfs niet te beteren. Ik heb ook overgewicht dus dat zal uiteraard ook niet helpen.
Dit gezegd zijnde maak ik me ongerust. Ik wil mezelf kalm houden maar automatisch ga je aan slokdarmkanker of maagkanker denken. Omdat ik niet begrijp dat mijn medicatie niet werkt. 🙁 Kan dit dat het gewoon niet aanslaat? Zelfs niet bij 40mg?
De laatste tijd ook wel veel stress gehad. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?
Als het maandag niet beter is zoek ik de huisarts op maar ik wou het hier ook even kwijt. Snap er niks van.
1 reactieReagerenCatootje6 oktober 2018 om 19:32Veel mensen hebben juist een tekort aan maagzuur, waardoor een slechtere vertering, waardoor de boel kan gaan branden. Te weinig maagzuur ontstaat door factoren als teveel suikers/insulineresistentie, te weinig vezels, tekorten aan diverse voedingsstoffen enz. Maagzuurremmers remmen het maagzuur nog meer en zorgen voor tekorten aan vitaminen en mineralen en bij langer gebruik ook aan vetzuren en aminozuren.
bij overgewicht spelen insulineresistentie en tekorten aan diverse voedingsstoffen een grote rol dus belangrijk om daar wat aan te doen. Zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment.
Reageren