- Ronny26 oktober 2017 om 08:59
Al jaren last van hardere stoelgang, aambeien, kloofjes, …
Wat doe ik reeds:
Op nuchtere maag een eetlepel olijfolie + een kiwi eten, daarna ontbijtgranen (all bran PLUS, met veel vezels in) +/- 30gr. + 2 boterhammen met choco + 1 koffie.
Om 10u potje kaas + 2 mandarijnen
Om 12u30 4 boterhammen met charcuterie + cola zero
15u: kiwi + appel
18u: middagmaal (aardappelen, groenten, vlees, soep)
Voor het slapengaan: eetlepel olijfolie
Daarbij drink ik verspreid over de dag 2l water.
Heel veel acties dus om een zachtere ontlasting te krijgen. MAAR het eerste stukje van mijn stoelgang wordt altijd terug hard. Dit met lange WC-momenten, soms persen, aambeien en kloofjes tot gevolg.
Soms lijkt het zelfs alsof de stoelgang niet door mijn poepgaatje kan, of dat deze geblokkeerd wordt aan mijn anus. Als het eerste stukje harde stoelgang erdoor is, volgt al de rest wel van zelf… zalig 🙂
Doe ik teveel inspanningen om zachte stoelgang te krijgen en werkt dit averechts?
Of zijn er andere, betere acties die ik kan doen?Ik ben die WC-momenten ZO BEU…. :'(
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 oktober 2017 om 13:01Ga je op tijd naar de WC of stel je de stoelgang vaker uit?
ReagerenRonny26 oktober 2017 om 13:15Op tijd naar de WC, soms zelfs te snel denk ik, dan kan ik daar 10 – 15 minuten zitten. Ik voel wel dat er stoelgang klaar zit, maar persen doe ik dan ook niet uit schrik. Ik wacht dus…
Dit 2-3x soms tot er effectief stoelgang komt. Maar dan komt het pijnlijke moment weer, het eerste stukje moet de uitgang gepasseerd zijn om de rest vlot te laten lopen…
Soms moet ik een beetje persen, soms blijft het eerste stukje in de opening zitten dat ik mijn sluitspier niet lang genoeg kan open houden en wordt afgepitst. Dan valt er een klein stukje in de WC en het grote deel wordt terug omhoog geduwd…
Klinkt allemaal niet lekker, maar zo voel ik het wel 🙁
ReagerenJohn (moderator)
26 oktober 2017 om 13:37Dat klinkt toch als obstipatie. Ga met die klachten naar de huisarts
ReagerenRonny26 oktober 2017 om 14:01Kan je van obstipatie spreken als je 1-2x per dag naar de WC kan gaan?
ReagerenJohn (moderator)
26 oktober 2017 om 14:14Dat hang van de consistentie van de ontlasting af
Reageren