Zoeken Vraag het forum

Coeliakie? Angst voor onderzoeken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anna

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, tips geven etc.
    Ik heb een vaag tot “vrij zeker” vermoeden dat ik wel eens de ziekte Coeliakie kan hebben. Ik heb al mijn hele leven last van mijn darmen en vroeger is dan ook “Spastische darm” vast gesteld. (Er is toen geen onderzoek gedaan naar Coeliakie) Ik heb tegenwoordig ontzettend veel last van mijn darmen: krampen etc, ontlasting: gele ontlasting, diarree, drijvende ontlasting, hoofdpijn, spierpijnen en vooral hele hele hele erge vermoeidheid. Door het inlezen van de symptomen van Coeliakie, verhalen op internet, verhalen van bekenden die ook Coeliakie hebben, heb ik dus een bij groot vermoeden gekregen dat ik dit zelf ook wel eens kan hebben. Ik moet wel zeggen dat bepaalde symptomen ook totaal niet bij mij passen zoals “dun lichaam”, ik ben van mij zelf een tikkeltje stevig. Een paar weken geleden ben ik naar mijn huisarts geweest voor onder andere deze klachten maar toen der tijd ook een felle, stekende pijn rechts boven in mijn buik. Mijn huisarts wist niet wat het was en uit bloedonderzoek kwam volgens haar niks naar boven. Ik heb toen laxeermiddelen mee gekregen (zijn net op) en moest een echo laten maken van mijn hele buik. Hier kwam ook niks uit. Ik heb geen last meer van die felle stekende pijn rechts boven in mijn buik maar de andere klachten zijn niet weg.

Nu moet ik wel vertellen dat ik best een grote angst heb voor ziekenhuizen, artsen etc vanwege een slechte ervaring in het verleden en ga daarom ook alleen op het moment naar de huisarts als ik ect te veel last krijg van mijn klachten. Ik zie dus best wel tegen een gesprek over mijn klachten bij mijn huisarts op en vooral ook mogelijke onderzoeken in het ziekenhuis. Mijn vraag is dus ook zouden mijn klachten kunnen duiden op Coeliakie? Hoe ziet het onderzoek traject van Coeliakie eruit? En hoe kan ik mijn huisarts duidelijk maken dat ik echt tegen enige onderzoeken op zie?

Dank je wel alvast!

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Lees hier alles over coeliakie.

Of je dit hebt kan niemand je zo vertellen. Dat zal tocht echt onderzocht moeten worden,. Bespreek het in ieder geval met je huisarts

Reageren
    Talleke1981

hoi hoi.

<span style=”line-height: 1.5;”>Ik heb zelf de diagnose coeliakie gekregen. Uit mijn bloed kwam naar voren dat mijn B12 en vitamine d wat aan de lagere kant waren. Maar uit mijn bloed kwam niet naar voren dat ik coeliakie zou hebben. Ik had.mij van te voren goed ingelezen op het forum van coeliamie.nl en ik heb.aan de huisarts aangegeven dat het ook niet altijd zichtbaar in het bloed hoeft te zijn. De enige zekerheid krijg je door middel van een dunne darm biopt. Dit betekent dat je een slangetje met camera door moet slikken. Als je dat wil kun je aangeven dat je een reisje wil hebben. Geef ook eerlijk aan dat je erg tegen de onderzoeken opziet. Goede artsen en verpleegkundige houden hier dan rekening mee. Nadat je het biopten hebt gehad krijg je iets te eten en, is het wachten op de uitslag. Als je de uitslag hebt, zal je doorgestuurd worden naar een diëtiste, die kan je helpen om je het dieet eigen te maken. Schroom niet om vragen te sstellen. Deze mensen zijn er tenslotte om al je vragen te beantwoorden. Als je eenmaal glutenvrij eet, voel je je al snel een stuk beter. </span>

Maar, hebben ze je ontlasting al eens onderzocht op parasieten? Deze beestjes kunnen ook veel klachten geven, lijkende op coeliakie.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Op deze site zijn er allemaal mensen die je, zover ze dat kunnen en mogen, willen helpen.

Groetjes Chantal

Reageren
    Anna

Chantal, bedankt voor je reactie. Een aantal weken geleden was ik al naar de HA geweest dus en ook een bloedonderzoek gedaan waar niks uit kwam. Toen heb ik niet echt doorgevraagd naar Coeliakie omdat ik meer last had van een stekende pijn rechts boven in mijn buik die inmiddels wel weg is. Ik had inderdaad ook gelezen dat Coeliakie niet altijd in een bloedonderzoek naar voren kan komen. Ik zal morgen contact openen met mijn HA om een gesprek te plannen en zal dit kan ook naar voren brengen denk ik.

Ik zie echt enorm op tegen ziekenhuizen en alles wat er bij komt kijken en ben niet z’n goede vragensteller maar zal toch proberen tijdens het gesprek met mijn HA dit wel te doen en bij eventuele verdere onderzoeken ook proberen aan te geven dat ik hier toch wel erg tegen op zie. Ik vroeg mij af, kan je altijd om z’n roesje vragen tijdens z’n biopt of zijn er ook ziekenhuizen die dit niet doen? En hoe heb jij dat onderzoek ervaren als ik vragen mag?

Ik wil enorm graag van mijn klachten af en moet dit maar doorstaan. Ik weet dat ik hier later (hoop ik) profijt van zal hebben. Dank je wel en ik zal de website die je zei goed doorlezen!

Reageren
    Talleke1981

Hoi hoi,

Of ze standaard in elk ziekenhuis het roesje geven durf ik je echt niet te zeggen. Maar vragen staat vrij. En als je goed met je huisarts kan, kan hij of zij ook in de brief gericht aan het ziekenhuis zetten, dat je je best angstig voelt.

Het onderzoek bij mij, heb ik, nu ik er zo op terug kijk, best als goed ervaren. Mijn moeder mocht er gelukkig wel bij zijn! Maar ergens onderbewust weet ik dat ik wel heb tegengestribbeld, maar kan het me echt niet meer herinneren. Dat is ook het mooie van het roesje, je word wat rustiger en niet echt helemaal wakker, maar je kan nog wel doen wat de artsen en verpleegkundige doen. Ik weet dat ik op de klok kerk en dacht bij mezelf, ook dit gaat voorbij, over 2 uur ben ik weer thuis. En echt, voor ik het wist was ik weer thuis.

Heb je de huisarts nog gebeld?

Groetjes Chantal

Reageren
    Catootje

Of je coeliaki hebt weet ik natuurlijk niet, weet wel dat je darmen je in elk geval vertellen dat er iets niet goed zit. Je voeding is zeker belangrijk, het hoeven niet altijd de gluten zijn. Er kunnen ook andere voedingsmiddelen zijn waar je niet tegen kan. Zelf reageer ik slecht op zogenaamde biogene aminen; stoffen als histamine en tyramine. Die zorgen voor het vrijmaken van stresshormonen, die ook op je darmen kunnen slaan.

In Nederland is het vrij gebruikelijk om veel brood te eten en nog afgezien van overgevoeligheden is het eigenlijk niet zo best voor je lichaam in die hoeveelheden. In andere landen is het meer gebruikelijk om een beetje brood bij je eten te nemen.

Voor je darmen zijn oplosbare vezels, zoals psyllium en appelvezels vaak goed.

Ook kunnen bepaalde tekorten een rol spelen; vitaminen, mineralen, vetzuren, aminozuren en andere stoffen. Denk aan stoffen als magnesium, vitamine B en D. Op zogenaamd alternatief gebied zou je kunnen uittesten waar je allergisch op reageert en wat voor stoffen je lichaam nodig heeft.

Reageren
Reageer op: Coeliakie? Angst voor onderzoeken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.